Oxford.
Velika sala, sa velikim stolicama u
drvorezu. Gotski prozori na stranama visoke prostorije sa velikim
lusterom na kojem gore sve sijalice.
Ja sam zvaničnik koji sedi na
podijumu na posebnoj fotelji sa velikim držačima za ruke. Ima
loknastu periku kao sudija i crnu togu sa širokim rukavima čije
krajeve krasi zeleno-bela čipka sa vrlo pravilnim rombovima.
Držim predavanje o klasifikaciji
nauka kao emanaciji božjih zakona. Položaj na stepenicama važnosti
neke nauke zavisi od ontološkog statusa u odnosu prema Bogu. Sve
nauke koje se bave istraživanjima o Bogu, koristeći razne metode,
spadaju u nauke prvog stepena.
U trenutku kada pomenem Kuran
Časni, engleski princ William me pogleda iskosa.
Sedeo je do mene koji sam stajao i njegov začuđeni pogled išao je
ka meni kao krišom odozdo na gore. U sali se začuo žamor.
Osjetio sam da ne govorim svoje
riječi i da ne izražavam svoje mišljenje ali sam bio nagnan da
dalje govorim. Pogledavao sam sa strane na proćelavog princa i
zapetljao se kategoriziranjem tzv. instrumentalnih nauka koje se
zbog svoje racionalne prirode kreću među raznim naukama kao
metodološki alat. Recimo, francuski ključ koji ide od ruke jednog
majstora do ruke drugog zavučenog pod haubu automobila.
Počeo sam da se znojim. Stojim
poludesno okrenut ka princu Williamu i nikako da se okrenem od njega.
Leva noga mi se zalepila za pod i nekim naročitim trzajima pokušavam
da je otkačim.
Budi me bol. Levo
stopalo se nekako uglavilo između zida i kreveta. Krevet sam odmakao
od zida da prilikom okretanja ne bih udarao u zid, a procep popunio
raznim jastučićima. Stopalo se nekako zavuklo izmđu njih. Do glave
mi knjižurina “Istorija kulture i civilizacije Islama i Irana”
Ali Akbar Velajatija koju sam kupio prošle godine na Sajmu knjiga.
Sinoć sam čitao poglavlje o klasifikaciji nauka u islamskoj
civilizaciji i očigledno sam pročitano tumačio oksfordovcima kao
svoj stav.
A onda je nastupila
bitka između mog zapadnog, racionalnog, Ja, i emanacije stvarnosti
iz Božjeg proviđenja. Vera je zavladala naukom, društveni credo
nadvladao je moje biće koje se i dalje borilo za svoju samostalnost
i nezavisnost.
Trebalo mi je neko
vreme da smirim lupanje srca i Alaha vratim u knjigu a sopstveno biće
dovedem u radno stanje oslobođeno prisile.
Xxx
Kad sam išao kod
kume na ručak (prebranac, knedle sa šljivama), kod Radio Beograda
ulazim u 28-icu.
U autobus su
zajedno samnom ušla dva zombija. Mladić i djevojka se drže za
ruku. Na njegovom čelu, povrh desnog oka ogromna ružičasto-crvena
rana iz koje se nacrtana krv sliva duž nosa i preko oka na lice.
Kosa sa te strane gdje je rana, slepljena je nekom smjesom krvave
boje. Ona ima raspukli čir na lijevom obrazu iz koga curi gnoj
zelenkasto žućkast. Prisutna mladež nije obraćala pažnju na
njih. Jedan stariji čovjek, u urednom sakou sa kravatom i šeširom,
gledao ih je kao da vidi samog Sotonu. Ništa progovorio nije, a
razgoračene oči ukočile su se kao da ga je istog časa strefio
šlog.
Sotonica mu se
prijatno osmjehnula otkrivši niz savršeno poređanih pravilnih,
bijelih zubića.
Xxx
Saudijki vjerski
poglavari su se našli u neprimjerenoj ulozi. Moraju opravdavati nešto sa čime se najvjerovatnije ne slažu. Gdje i kako u Kuranu
naći opravdanje da žene mogu da voze automobile. Kako visoki verski
dostojanstvenici upadljivo ćute, oglasio se neki tip iz Svetske
muslimanske lige, za koga do sada nisam čuo, koji je čeprkao po
Kuranu i hadisima nalazeći zgodna mesta o ravnopravnosti muškaraca
i žena. S druge strane, nekih 200 verskih akademskih prvaka obratilo
se kraljevskom sudu u Jeddi gde su podneli zahtev za preispitivanjem
kraljevog dekreta smatrajući da nije u skladu sa islamskim
svjetonazorom i šerijatom.
U međuvremenu,
velike svjetske automobilske kompanije počele su sa svojim oglasima
preko društvenih mreža.
Evo nekoliko
primjera:
A neki Huseyn
Zukarnayn je dao izjavu kako će se učešćem žena u saobraćaju
značajno smanjiti broj saobraćajnih nesreća objašnjavajući da
svjetske statistike govore da su žene pažljiviji vozači, a da će
muškarci manje divljati po ulicama kada vide ženske vozače.
Znajući ovdašnji
stav oženama vozačima nešto mi kod ovog Zukarnayna nešto nije u
redu. A to se vidi već kod prezimena.”Zukarnayn” je ”Dvorogi”.
Arapi inače tako zovu Aleksandra Velikog – sjetićete se da ga
idealizirani helenistički prikazi crtaju sa dva roščića na čelu
dajući mu božje atribute. Islamski svijet te roščiće dodjeljuje
đavoljim prikazama, pa mi ovo Zukarnaynovo objašnjenje ima ponešto
zloslutni karakter.
To me opet vratilo
na moj noćašnji san. I meni mora da su roščići narasli dok sam
zastupao stav sa kojim se inače ne slažem.
Moje muke u snu a Huseynove na javi.
Нема коментара:
Постави коментар