уторак, 8. јануар 2019.

Novogodišnji brokoli


Gledamo se i merkamo brokoli i ja godinama. 
Vazda me zove sa polica u supermarketu i sa pijačnih tezgi. Gledam ja taj zeleni karfiol i sve sebi kažem: Nećeš majci na moju trpezu.

To sve tako dok se čovek od nečega ne razboli, što u mojim godinama dolazi kao naplata za sve loše (a i dobre) navike u životu. Onda sam uzeo da prelistavam Gugl i našao čudo kalijuma, kalcijuma, fosfora, magnezijuma, natrijuma, gvožđa, cinka, hroma, vitamina čitav niz: C, A, E, K, B1, B2, B6, B9, mnoštvo flavonoida i enzima. Te je protiv svih vrsta karcinoma, antioksidanti čine da nikad ne zarđaš, aminokiseline jačaju imuni sistem, štiti organizam od slobodnih i Šešeljevih radikala, podstiče izbacivanje mokraćne kiseline, prevenira osteoporozu, hrani nervni sistem i mozak, sprečava anemiju unošenjem gvožđa, podstiče varenje i sprečava zatvor, dobar je za dijabetičare i snižava pritisak.
U svim ovim kategorijama sam se prepoznao manje ili više. Dotuklo me kada sam pročitao da ume da se bori i sa onim Švabom što nas napada kada pređemo 60. Onaj Alchajmer.
Kad sam došao do Alchajmera već je čitanost literature o brokoliju došla na visoko mesto rejting liste najčitanijeg štiva: negde između Upanišada i Ramajane.

Moje opiranje trajalo je negde do pred Novu godinu. Onda sam u Lidlu na sniženju kupio kojekakve novogodišnje kulinarske vragolije kad me u onoj Lidlovoj gužvanciji pogleda neki upakovani brokoli nekako umilno: Uzmi me. Došao je red na tebe.
44% snižanje. Jedan poveći komad za nekih 60 dinara, ako me sećanje služi. Strpam ga u korpu i pokrijem upakovanom kolenicom da neko ne vidi da sam skrenuo sa puta razuma i zdravlja.
Kod kuće iskopah literaturu: kako spremiti brokoli. Preporučuju da se jede sirov. Nešto još nisam na tom nivou. Ako ga kuvaš treba samo kratko, da baci ključ – kako kažu umešne domaćice. A negde je pisalo da može i nasuvo da se prepeče u rerni. Hmm to bi moglo. 

Smislim recept.
Ide ovako:
1.    Pristojnu meru pirinča dugog zrna namočite u vodi jedno sat vremena.
2.    Dok pirinač upija vodu, kolenicu stavite u lonac i kuvate u vodi dok se ne raskuva.
3.    Pokupite sve začine koji vam se muvaju u frižideru.
4.    Nauljite široku šerpu za rernu i stavite je u rernu da se ulje zagrije.
5.    Isečete crnog luka da pokrije dno šerpe.
6.    Isečete šargarepu na tanke kolutove.
7.    Pomešate pirinač, začine i šargarepu i lepo rasporedite po šerpi u kojoj se luk oznojio i počeo da žuti.
8.    Nisam imao kikiriki (mrzelo me da se spuštam do radnje) pa sam umrvio malo badema (ostalo mi u nekoj kutiji i skoro da sam zaboravio na njih) i izrendao povrh malo muskatnog oraščića. Posolio. Umereno.
9.    Stavio u rernu da se malo ugreje.
10. Nakon 10 minuta prelio sve sa vodom/močom od kolenice koja bi inače bila idealna za pihtije. Važno je da tečnost prekrije svu masu.
11. Kolenicu sam raščerečio i usput pojeo neke masnije delove i oblizao prste.
12. I napokon, uzmeo brokoli i razdelio ga u manje cvetiće.
13. Kad je pirinač bio jestiv, rasporedim odozgo brokoli i kolenicu.
Pa šta bog da.

U međuvremenu pripremim paradajz salatu.
Za to vreme, arapski rižoto sa kolenicom i brokolijem je gotov.


Jeo sam to za novogodišnje veče.
Kolenica fantastična. Pirinač još bolji.
Brokoli sam sklonio nakon prvog zalogaja. Nećeš majci.
Pažljivo sam očistio gornji sloj pirinča koji je eventualno došao u kontakt sa brokolijem i sklonio ga u stranu u skladu sa pravilnikom o otklanjanju kontaminiranog otpada.

Xxx

Sutradan, nakon guglovanja, shvatim da bi možda brokoli mogao da bude jestiv ako ga pripremim malo drugačije. Uzmem kontaminiranu količinu pirinča, iseckam prženi brokoli u što sitnije listiće i pomešam sa pavlakom i jajima pa sve zajedno na tavu. Dodao sam i seckani peršun. Tako već može.
Pripravim kupus salatu. Od svežeg kupusa. (Kiseli ne spremam i retko jedem i to uglavnom u kafani. Svi moji drugari se hvale kako spremaju kiseli kupus za zimu, ja ljubazno saslušam i hvalim kad moram i uglavnom preskačem.) Dakle, kupus, beli luk, so, malo šećera, ulje i sok od limuna sa malo vode. Naravno, biber i ako imam iseckam ljutu papričicu. Svežu.

 Dodan sa strane koji komad(ić) od kolenice. Da se nađe.

Нема коментара:

Постави коментар