понедељак, 1. април 2019.

Od Lovišta do Kristove crkve


Vlakom se išlo za Split iz Karlovca. Noću. Bilo je ljeto 1964. ili 1965. Ne sjećam se tog noćnog vlaka i makar koliko me uzbuđenje putovanja držalo, vjerovatno sam zaspao. Ne poznajem Split i ne sjećam se kako smo sa željezničke stanice stigli do luke sa gomilom prtljaga. U luci smo se ukrcali na neki brod, imena se ne sjećam. Imam u nekoj kutiji fotografiju ili više njih crnobijelih. Jednom bi valjalo srediti sve te fotografije.
Prvi put na brodu.
Kao i svi kontinentalci i dječaci bio sam opčinjen morem i talasima. Znam da je putovanje potrajalo dok smo stigli do Korčule u neke popodnovne sate. Pretpostavljam da smo jeli nešto što je majka pripremila kod kuće i zamotala da se nađe na putu. U Korčuli smo čekali neki brodić koji je trebao da nas prebaci preko puta na Pelješac, do Lovišta, seoceta na samom vrhu poluotoka u jednom lijepom zaljevu. Brodić je bio neki mali lokalni, koji je nekoliko puta nedeljno povezivao Korčulu sa Orebićem i okolnim selima da bi se naveče skrasio u Lovištu. Tamo nas je dočekala naša susjeda Zdenka iz ulaza u Tuškanovoj 8c u Karlovcu.


Xxx

90-tih godina kada sa balkanski ratovi razdirali Jugoslaviju mnogi su napuštali zemlju bježeći od ratova. Većina u obližnje zemlje. Neki su pak htjeli da odu što dalje ove divljine gdje svakih 20-30 godina mora izbiti neki sukob. Ja sam tada nekolikim familijama pomagao u pripremi dokumenata za iseljeničke vize. Kanada i Novi Zeland. Jedno sam vrijeme čak razmišljao da otvorim agenciju koja bi se bavila tim poslom. Ali izgledalo mi je nečasno naplaćivati tuđu muku. Dvjema porodicama sam pomogao da dobiju vizu za Novi Zeland. Jedna od njih mi se javila sa Novog Zelanda. Naselili su se u gradu po imenu Christchurch.
Poslije sam za taj grad znakovitog imena čuo jednom kada je bio neki strahoviti zemljotres. „Moji“ iseljenici su mi se javili da je sa njima sve u redu. Živi su i nikakvu štetu nisu pretrpjeli.
Prije nekih nedelju dana ponovo sam čuo za Kristovu crkvu kada je jedan australijski bjelac, krajnji desničar, pobio 50-tak muslimana u dvije džamije i ne znam koliko još ljudi izranjavao.

Xxx

Naša karlovačka susjeda Zdenka, mamina najbolja prijateljica iz zgrade, je kao mlada djevojka otišla u partizane i svoje ratne dane provela kao bolničarka. Njen muž Stanko bio je slavonski partizan i kasniji oficir. Ne znam kada su se upoznali i zavoljeli. Imali su dvije ćerke jedva nešto starije od mene tako da pretpostavljam da je njihova priča slična priči mojih roditelja. Moj je otac sa 18 godina 1943. otišao u partizane za svojim bratom (koji je ubrzo poginuo) da bi kraj rata dočekao na tenku u Trstu. Poslije se školovao za oficira i za rijetkih odsustava upoznao svoju buduću ženu iz susjednog sela. Moju majku. Slična je priča važeća i za Stanka i Zdenku. Kao i mnoge druge naše roditelje.

Kada sam u 7. razredu osnovne škole od majke na kraju školske godine dobio pisaću mašinu „Biser“ (fabrike „Slavko Rodić“ iz Bugojna), zaljubio sam se u nju i sam  naučio desetoprsno slijepo kucanje i počeo pomalo da zarađujem kucajući raznim ljudima razne papire i potvrde. Bilo je to vrijeme odlazaka prvih gastarbajtera u Njemačku.
Tog je ljeta teta Zdenka otišla na jedno za mene nevjerovatno putovanje. Brodom za Novi Zeland. Tamo je imala neku rodbinu koja se davno iselila iz Lovišta, bježeći od gladi, nemaštine i nemanja perspektive. Zdenkina rodbina je uspjela (tako se tada govorilo) u tuđini i omogućili su joj put zaželevši se svog materinjeg jezika i roda.
Zdenka je duge dane putovanja brodom prekraćivala pišući uspomene iz rata. Znam to jer sam kasnije prekucavao njen rukopis „Bisericom“. Sjećam se naturalističkih insistiranja na krvavim ranama, odsjecanjima ruku i nogu, umiranja na njenim rukama, djeljenju ratnih strahota sa mladićima, snažnim i jakim, koji nisu znali da im parče olova u mecima sa lakoćom ukida živote.
Ne znam da li su njeni zapisi ikada negdje objavljeni.

Xxx

U Kristovoj crkvi jedan je u ime više bijele rase ukinuo živote 50-tak ljudi za nepunih sat vremena. Poslije se saznavalo da je sve dobro isplanirao a čak je i preko Facebooka uredio direktan prenos pokolja noseći na glavi kameru. Iz detalja o njegovom životu pročitalo se da je bio u našem „regionu“ proučavajući valjda kako su se njegova bijela braća nosila sa muslimanskom najezdom. Na njegovom oružju i opremi bila su ispisana imena naših ratnih zločinaca i „junaka protiv Turaka“.

Xxx

Kad se teta Zdenka vratila sa Novog Zelanda danima je pričala sa mojom majkom, svojom najboljom prijateljicom iz zgrade, o tome kako na Novom Zelandu ljudi dobro žive, puno rade ali umiju da se druže i kako im država pomaže da me izgube vezu sa svojom postojbinom i kako se u svijetu useljenika njeguje pažnja jednih prema drugih.

Sjetio sam se toga kada sam pročitao kako je brzo reagirala predsjednica vlade Jacinda Ardern nazvavši stvari pravim imenom i otrčavši do muslimanskih porodica sa velom na glavi da im se nađe u danima teških porodičnih drama i iskušenja. 


Recimo da bi se tako nešto moglo očekivati od političara željog publiciteta koji se najlakše stiče druženjem sa običnim narodom naročito kada je u blizini TV kamera. Ali Jacinda je muslimane Novog Zelanda nazvala sugrađanima i braćom i povukla sve druge građane Kristove crkve i drugih naselja na Novom Zelandu da odu kod svojih susjeda muslimana, budu sa njima i podrže ih ne dijeleći se po vjeri i naciji.
Prvi puta sam vidio i čuo da je neki političar najvišeg ranga u nekoj zemlji koja bi se mogla nazvati zapadnom i sa predominantnim bijelim stanovništvom tako nedvosmisleno ustala u odbranu druge vjere i drugačijih običaja i najavila mjere borbe protiv svake vrste ekstremizma. Čuo sam da je u parlamentu izjavila „Na terorizam Novozelanđani reaguju humanizmom“.
Jacinda Ardern, sada u 39-oj, ista je ona predsjednica vlade koja se porodila nedugo poslije imenovanja za premijerku, napuštajući radno mjesto onoliko koliko novozelandski zakon dodjeljuje svakoj majci prije i posle porođaja. Pri tome živi u vanbračnoj zajednici sa čovjekom koji je uzeo roditeljsko odsustvo. Pa kad je sa malim djetetom išla u New York, jer ga je dojila i nije se htjela odvajati od supružnika i djeteta, morali su djetetu u UN dati službenu propusnicu kao delegatu Novog Zelanda na zasjedanju Generalne skupštine da bi ga otac mogao unijeti u salu.


Kako ne zavoljeti takvog predsjednika vlade.

Xxx

To dječačko ljeto u Lovištu teta Zdenka nas je vodila u vinograd na obroncima van sela. Sjećam se predivne plaže u uvali i vožnje ribarskim čamcem koji  mi u početku bio velika mora jer sam onako štrakljav i nespretan teško savladao baratanje velikim veslima.

Lovište je nastalo kao useljeničko/iseljeničko selo. Na početku 19. vijeka su neke  porodice sa Hvara (?) došle u pitomu uvalu i stvorile selo. Kada su se umnožili i resursi sela i mora nisu mogli prehraniti sve, otisnuli su se početkom 20. vijeka put Novog Zelanda. Zašto baš tamo ne znam. Vjerovatno je neko zabasao tamo i povukao druge.


Sjećam se da sam se tog ljeta u Lovištu družio sa jednim vršnjakom iz Novog sada koji je sa svojom majkom bio valjda kod neke rodbine jer ne znam da je neko nalazio drugi razlog za dolazak u zabačeno selo na vrhu Pelješca. Mislim da mu je majka bila učiteljica i sjećam se da je volila klasičnu muziku. U neko doba naveče kada se sjedilo ispred kuća, teta Zdenka bi iznosila radio napolje, koliko je kabl dozvoljavao, i učiteljica iz Novog sada je nalazila nekakvu stanicu sa muzikom. A često bi tu bili drugi ljudi iz sela pa bi se uz vino znalo zapjevati. Meni su nekako smješno i nerazumljivo zvučale dalmatinske balade i podrugljive pjesme. Kada bi se svi razišli, učiteljica iz Novog sada nalazila bi klasičnu muziku i u tišini bi ona, teta Zdenka i moja majka slušale. Za moju majku mogu pouzdano reći da nije bila poznavalac a ni uživalac u klasičnoj muzici ali je uživala da vidi druge da uživaju.
Tek sam kasnije u životu uvidio koliko je to važno.

Xxx

Otkako sam prestao da gledam TV malo po malo sam se vratio radiju. Pronašao sam Radio Beograd 2 na kojem već znam raspored po satima programa kada se može čuti dobra muzika i čuti pametni razgovori.
Prije nekoliko dana sa slušalicama na ušima slušao sam trubača Chrissa Botija i ušao u „svoju“ prodavnicu zdrave hrane po novo sljedovanje čokoladnih napolitanki, suvih grožđica  i suvih marelica. Mlada prodavačica, u žuto ofarbane zasječene kose sa dugačkim ravnim pramenom na čelu, pitala me šta slušam.
„Chrisa Bottija“ – odgovaram malo prepotentno verujući da to derište nije za nj nikad čula.
„Džez? Njegova truba zvuči čarobno.“
Iznenađen saznah da to malo krhko stvorenje iz radnje zdrave hrane svira bas i da je često sa nekim džezerima po klubovima. Treba da odem da ih čujem.

A do tada i vama malo muzike sa Chrisom Bottijem i Carolinom Campbell. Prepustite se.

Нема коментара:

Постави коментар