четвртак, 14. мај 2020.

Djevojka sa oudom


Prvo saznanje o žičanom instrument zvanom lutnja (lauta, leuta) Karlovčani koji drže do poznavanja svoga grada steknu kada se zainteresiraju za svog znamenitog sugrađanina Vjekoslava Karasa (1821-1858). Dok se školovao u Rimu nacrtao je sada vjerovatno njegov najčuveniji portret (nepotpisan) koji nosi različite nazive od „Rimljanke sa mandolinom“ do „Djevojke sa lutnjom“.


 Portret sam vidio u originalu u nekom od zagrebačkih muzeja za gimnazijskih posjeta zagrebačkim kulturnim institucijama. O Karasu dosta više možete saznati čitajući „Omer Pašu Latasa“ Ive Andrića.

 Za sada o njemu još i toliko da ga za lutnju vezuje ne samo slikarstvo nego i skladateljstvo jer se zna da je napisao nekoliko kompozicija za lutnju a vjeruje se da je hipersenzitivni Vjekoslav umio da svira lutnju.

Drugi susret sa lutnjom, a tada sam već znao za arapski naziv „Oud“ (držim se anglizirane ranskripcije arapskog naziv عود   jer prvo slovo nema slovnog pandama u našim pismima, a izbegavam izraz „ud“ obzirom na konotativno vezivanje za delove ljudskog tela, osim toga u nazivu „oud“ se naglašava potrebna dužina u izgovoru „u“), desio u Tripoliju, Libija, mislim 1978. godine. Kao mladi arabista i prevodilac lunjao sam po Tripoliju imajući dosta slobodnog vremena i učeći kolokvijalni govor. Negdje uz uređenu rivu bio je izgrađen neki kulturni centar (ne sjećam se imena) gdje su bile prostorije za likovne izložbe ali i jedna mala sala za predavanja i manje priredbe. Jedne večeri uđoh za slučajne šetnje da pogledam neku izložbu kad začuh svirku. U toj maloj sali svirap je neki srednjovečni čovek na oudu. ada sam prvi puta čuo taj melankolični zvuk pun ugušenih titraja i prikrivene eruptivne snage koja prodire kroz naizgled beskrajna ponavljanja teme. Bilo je nešto ljudi u sali amfiteatarskog izgleda i svi su pažnjom slušali majstora. U potpunoj tišini. Svirka je trajala još pola sata a imam osjećaj da ni disao nisam kao ni ostali. Poslije su mu mnogi prilazili a ja se nisam usudio jer moj arapski nije bio tog kvaliteta da bih ,mogao pričati sa umjetnikom čije ime nisam ni pribelježio a iz uvažavanja svih prisutnih osjećalo se da je neko sa imenom i prezimenom.
Kasnije tokom arapskih godina življenja mahom u Sjevernoj Africi često sam slušao preko kaseta Ferida El Atraša koga i danas nazivaju neki „kraljem ouda“ čiju liričnost  niko nije nadmašio a i sam je svoj život portretirao u junaka neostvarenih ljubavi i čežnje. Rekao bih da mu je portret neuzvraćene ljubavi u stvari doneo dosta ljubavih veza koje se nikad nisu pretvorile u bračnu vezu. 

Živio je u Kairu (porijeklom Sirijac) i jednom sam išao u Kairo i nadao se da ću naići na koncert već vremešnog Ferida. Nisam znao da je umro par godina prije toga. Ako želite čuti kako je Kralj Ouda svirao i kakve je damare izazivao u gledalištu i slušalištu poslušajte ovaj kraći snimak uživo sa jednog njegovog koncerta.

U februaru 2017. za svog boravka u El Džubeilu (Brežuljak) na obali Persijskog zaljeva, šetao sam jedne večeri po lijepo uređenoj rivi zvanoj Fanatir sa beogradskim poznanicima, bračnim parom koji su živjeli i žive i rade u tom lijepom mjestašcu. U mraku, pod svjetlom obalskih lantijerni, na polukružnim drvenim klupama sjedela je maja grupa mladića. Jedan od njih svirao je na oudu i pribrao po žicama u divnom slijedu trzaja koji mijenim da su izlazili direktno iz srčanih damara kao i divan glas mladića koji je govorio o ljubavnoj čežnji. Zastao sam nekoliko trenutaka i oživio u sebi čitav slijed orijentalne melankolije od priča o Međnun Lejli i tolikih ljubavnih preludija u kasidama do eto Ferida Al Atraša.
Jučer me na oud podsjeti jedna draga mlada koleginica arabistkinja pozivom da u direktnom prenosu na You tubu pogledam kako su se udružili muzičari razdvojeni mjerama opreza zbog pandemije i kako bratstvo vrsnih muzičara skuplja niti orijentalnog mentaliteta u zvuk koji prožime gene svih semitskih naroda.
Uputstvo za slušanje: U ovom divnom primjeru muziciranja morate prihvatiti da vrijeme ne postoji kao kratak isječak video klipa čije trajanje u najviše minut ili dva može držati vašu pažnju. Ako tako nešto očekujete, nemojte ni da kliknete na link. Bez potrebe kradete od sebe vrijeme. Ako ste u prilici da se zaista odmaknete od svega i 15-20 minuta uđete u čarobnih svijet ouda i drugih istočnjačkih instrumenata – uronite.I neće vam biti žao. Posebno to pominjem zbog grupnog muziciranja u drugom dijelu snimka.

Meni jeste na neki način žao što ću današnje obraćanje završiti pominjanjem tragične sudbine našeg Karlovčanina Vjekoslava.
Nesretan zbog neostvarene ljubavi prema Ireni Turk iz jedne znamenite bogate obitelji, slikar i skladatelj, siromašan i boreći se sa svakodnevnom bijedom, bacio se u virove Korane u svojoj 37. 
Uklopljenost u imanentnu tragiku zvuka lutnje, leute, ouda i ostalih izdanaka ovog kruškolikog instrumenta prelomljenog vrata natjerala me da zaokružim priču o životu nesretnog Vjekoslava čija je sudbina tako vezana za zvuk ovog instrumenta.



Нема коментара:

Постави коментар