петак, 29. мај 2020.

Kurčići


Poznata vam je situacija. Dođete kod nekoga kući ko ima dete od na primer 5 – 6 godina, u ovom slučaju OBAVEZNO muško dete, i roditelji ga navedu da izjavi nešto što će dobro zabaviti goste i odobrovoljiti roditelje a malcu doneti ponos što je izazvao pohvale na svoj račun a možda i poneku nagradu. A najviše onda kada malac u stvari i ne zna o čemu se radi.
Moj primer ide otprilike ovako. Dođu ujaci, stričevi i etke u većem boju zbog neke porodične prilike. Svi su oni bii vezani za selo pa se tom prilikom, rane 60-te su u pitanju, donese sušenih kobasica, slanine, sira, vina u demižonkama i koječega što su vredne ruke tetaka pripremile. Kada se društvo raspojasa, a nije im trebalo mnogo, otac me posadi na kolena, a za stolom hrpa svega onoga nabrojanog, a povrh gomila kolača. Pa veli:

-       Sine moj, reci ti njima šta ti najviše voliš da ti majka spremi.

Ja sam unapred spreman za isto pitanje, ranije u raznim zgodama postavljeno, više nego spremno gotovo uzviknuo:
-       
KURČIĆE!

Naravno, da je lako zamisliti kakav bi urnebes nastao. A često bi ujaci, ili stričevi (kako kad i kako ko) dopunjavali sa pitanjima:
-      
A kakve ti kurčiće najviše voliš? Velike ili male?
-       Velike sa šećerom!

xxx

U nešto kasnijim godinama  shvatio sam  konotativno značenje „kurčića“ i više nisam dopuštao da me navedu na istu priču, iako su se stričevi i ujaci rado sećali tih zgoda i podbadali me kasnije pričom kako volim „velike kurčiće sa šećerom“.
Tek dosta kasnije, kad sam dobrano zašao u kurčevitu fazu,  saznao sam da se kurčići zovu i šufnudle i pretpostavljam da izraz dolazi iz nemačke kujne.

A setio sam ih se kada sam pripremao knedle sa šljivama. Testo za knedle se priprema na identičan način i pretpostavljam da kurčići nastaju od viška testa prilikom priprema knedli. Moja je majka kurčiće mnogo češće stavljala kao dodatak u čorbasta jela, što sada smatram mnogo ukusnijom varijantom, i samo bi mene radi, manju hrpu kuvala u slanoj vodi posebno i posula prezlama i šećerom. Ah moje dvostruke sreće. Knedle i kurčići u istom danu, kao da se radi o dve potpuno različite poslastice.

xxx

Ishrana je sa frižiderima i zamrzivačima otišla u čudnim pravcima pripremanja hrane, što lakše, što brže, polupripremljeno, smrznuto, odmrznuto, podgrejano industrijsko hranjenje bez duše. Ne kažem, ima to svojih prednosti, za mnoge dobre stvari ne bismo ni znali da postoje, ali šta može zameniti dobro umešani kuvani krompir sa margarinom, jajima i brašnom, pa razvučeno na široko i izrezano u čarobne četvrtke za knedle a ostatke zaobljene i izdužene u ... šufnudle. 


Нема коментара:

Постави коментар