U
filmu „Hitler, poslednji dani“ (Bruno Ganc, glumac koji je impozantno glumio
Hitlera u tom filmu, umro je pre nekih mesec dana) najviše me impresioniralo
kako se sužava prostor Trećeg Rajha i u
opštem rasulu kraja imperije nastupaju trenuci (sati, verovatno dani) kada ne
postoji vlast nego njeno ludačko izobličenje u ljudima koji više ne razlikuju
zlo od normalnosti. U jednoj od
poslednjih scena, Hitler se već ubio, ljudi iz njegovog podzemnog utočišta
dovijaju se kuda će ko, neki se ubijaju, drugi ubijaju neke nepoznate ljude
koje su proglasili za izdajice (čega i u čije ime?). Rusi dolaze kao poplava, smrt i borba za
preživljavanje prepliću se u smrtonosnom plesu. Dance macabre.
xxx
U
jednom selu na obali Eufrata umire lažna Islamska država kako su je kao
teritorijalnu odrednicu hteli imati islamski ekstremisti i kojekakvi
belosvetski avanturisti i neiživljenici. Iz opkoljenog sela izlaze na hiljade
žena i deca okupljenih u poslednjoj oazi ID sabijajući se sa svojim muževima
(koje nisu same birale a često su bile prodavane) i očevima (koje mnoga deca
nisu ni upoznala) u sve manju „slobodnu teritoriju“. Način ratovanja promenio
se samo u snazi oružja. Bombardovanje iz vazduha, artiljerijska priprema,
osvaja se kuća po kuću, sve u ruševinama. Preživele žene i deca na jednu
stranu, muškarci na drugu. Muškarci ćute i čekaju ko će im i kako presuditi.
Poneke žene u prkosu svog uverenja da ih je zatekla velika nepravda pričaju
nekom novinaru kako ih je Allah stavio na veliko iskušenje i da će pobediti
njihova volja i kada ih više ne bude. Duhovni dance macabre.
Xxx
Filmske
scene i stvarnost iz Baguza na obali Eufrata pali su mi na pamet kada sam
prošle subote išao na protestnu šetnju. Dolazio sam iz pravca Terazija na kojem
se još odvijao saobraćaj asaobraćajna policija se nameštala za zatvori pravac
ka Trgu Republike. Prošao je jedva koji minut i automobilski promet je
prekinut. Odjednom ljudi sa trotoara prelaze na široku ulicu kao da iz stanja suspregnutog
uma podvrgnutog nevidljivoj kontroli ulaze u prostor slobode. Čuje se poneka
pištaljka, ljudi na reverima i odeći nose bedževe #1 od 5 miliona. Osmesi se
razlivaju prostorom. Ulazim u neku drugu stvarnost.
A
sve to u pedesetak metara istog asfaltiranog i betoniranog prostora u minut
vremena razmaka.
Dance macabre se preliva u prve taktove lakonogog i lepršavog valcera.
Xxx
Čudan
je i lep osećaj slobode. Ukoračiš u njega u nekoj sekundi.
Kao
što je pre koju sekundu nastupilo proleće. I izašlo se iz zime.
Xxx
Ovaj
prebranac sa kobasicama spada u zimski deo jelovnika i završio sam sa njime
prošlog vikenda. Da vas ne bi gnjavio s njime kada nastupi vreme proljetnih
pijačnih đakonija.
Xxx
Da vas podsetim: vreme je zaljubiljivanje. Za razliku od ljubavi ono je prilično slepo. Setite se tetreba.
Нема коментара:
Постави коментар