Prvi
musliman je bila žena. Hadidža. Ime koje se kod nas sreće kao Hatidža.
Kada
je u svojoj 40-toj usnuli Muhamed u pećini, na planini povrh Meke, u koju se
često povlačio da meditira, dobio
znameniti poziv od Allaha „Čitaj!“ probudio se u goloj vodi i zbunjen.
„Ne
znam da čitam.“
„Čitaj!“
„Ne
znam da čitam!“
I
tako nekoliko puta.
Kada
je sav zbunjen pričao svojoj ženi Hadidži šta mu se desilo, ona, nadarena ženskom intuicijom,
shvati šta se dešava i pouči ga da malo
pažljivije oslušnu upute koje dobija najverovatnije od Allaha. Posredstvom
arkanđela Đibrila (Gabrijela), kako će se kasnije uspostaviti. Prođe par mjeseci
a da je zalud 40-godišnji džoger gotovo svakodnevno prevaljivao 3 km do brda i
penjao se do pećine Hira
Do koje danas vodi oko 1200 stepenika i svakodnevno se u doba hadža popne
kojih 5000 ljudi da bi u sebi osetili božju blizinu u pećini veličine 3,7 x 1,6
metara.
Kada
je već stekao pristojnu kondiciju, tijelo savladalo fizički umor i oslobodio mu
se um, Džibril mu se ukaza deklamirajući maglovita uputstva kako treba
propovijedati jednog Boga i jednakost svih ljudi koji treba da mu se pokore (islam). Dok se Muhamed mučio da savlada sve protokole
po Alahovom standardu, Hadidža, iskusna u trgovini i međunarodnim uzusima o
merama i prihvatljivom poslovnom ponašanju, shvati prednost novog standarda i
prva se izjasni da treba prihvatiti nove norme.
15
godina prije tog historijskog događaja, Hadidža je bila dobro stojeća dvostruka
udovica od 40 godina kada je zaprosila 25.godišnjeg Muhameda. On je prije toga htio da se oženi nekom
rodicom ali mu je njena porodica nije dala jer je on bio nitko i ništa. Bez oca
i majke, bez dobrih porodičnih veza i nikakvim položajem unutar plemena Kurejša.
To što je 15 godina starija žena, udovica pri tom, uzela za muža mladog
muškarca u naponu snage, krajnje je neobično i dan danas, a u to vrijeme je
događaj na nivou čuda neviđenog. Mnogi učeni ljudi i tumači islamske vjere prilično su se
pomučili da to nekako usklade sa uobičajenim shvatanjima o odnosima muškarca i
žene i ženinom položaju u društvu.
Bogata i mudra Hadidža je iskušala mladog Muhameda
poslavši ga da vodi trgovački karavan negde do Damaska i on se pokazao kao
lojalan i vešt trgovac. A da žena sama vodi ozbiljne trgovačke poduhvate nije
bilo uobičajeno i mudra Hadidža sredi stvar udajom. Muhamed je narednih 15
godina ozbiljno radio i uvećavao trgovački kapital i pravio djecu. Od 6 do 8 –
zavisno od kasnijih tumača.
Hadidža
je u 40.toj shvatila da ima nešto u tom mladiću, a u njegovoj 40.toj on je počeo da planinari i meditira. Na
brdo kraj Meke (recimo kao Avala kog Beograda) i do znamenite pećine Hira (kao
Šuplja stena na Avali koja također ima svoju historiju – kažu još od antičkih
(rimskih) vremena).
The
rest is history – moglo bi se lakonski reći. Ali nije baš sve tako jednostavno.
Sa
Hadidžom Muhamed je živeo 25 godina u sretnom monogamnom braku. Za prvih 15
godina on je uvećavao njen i svoj trgovački kapital. Otkako je u svojoj
40. a Hatidžinoj 55. počeo da poučava
novoj vjeri malo saplemenika je primilo novu vjeru uglavnom zato što su drugi iz
klana i plemena njegov poziv na vjerovanje u jednog Boga vidjeli kao opasno narušavanje uspostavljenog reda. U 15. oj
godini prorokovanja broj istovjernika jedva je došao do broja 150 . Ali i taj broj je predstavljao problem
starješinama njegovog klana i plemena Kurejša koji su generacijama bili čuvari
Kabe (u nas poznata i kao Ćaba),
četvrtaste
građevine oko koje se čuvalo na stotine kumira i idola raznih plemena koja su
inače često međusobno ratovali ne bi li sebi obezbijedili bolje uslove života u
surovom podneblju sa malo prirodnih resursa za održavanje života. Ali bio je
period u godini kada su plemena prestajala da ratuju i okupljala su se u Meki i
okolini da bi posjetili Kabu i, naravno, trgovali. Roba iz Kine, Indije i
Jemena dolazila je karavanima da bi se tu razmenjivala za robu koja je stizala
iz Damaska, Jerusalima i Sredozemlja. Kurejši su imali dosta koristi od Kabe
kao meeting pointa i počeli su da im smetaju muslimani (ljudi koji su se
pokorili jednom Bogu) i njihovo nepoštovanje starješinstva i propovijedanje
jedinstva u Boga i ravnopravnosti u društvenim odnosima. Godinama su
bojkotovali Muhameda, porodicu i njegovu družinu, izolovali ih i branili
drugima da trguju sa njima, ometali njihove karavane i zagorčavali im život na
svakom koraku.
Jednom
je moralo da pukne.
622.
godine naše ere Muhamed, ozbiljan čovjek u svojoj 52, bez Hadidže koja je umrla
koju godinu ranije, bio je na granici imovinske i lične bezbjednosti.
Istovremeno,
u gradiću Jesribu 439 km od Meke današnjim autoputevima, odnosno 339 km zračne
udaljenosti, koji je bio sastavljen od nekoliko sela nastanjenim raznim
plemenima među kojima je bilo i Jevreja, došlo je do sporova među plemenima oko
nekih zajedničkih stvari u gradu i trebao im je neko nepristrasan da im pomogne
da dođu da pravog rešenja. Neki su čuli za Muhameda, njegov čvrst moral i
rasuđivanje po pravdi i jednakosti svakog pred Bogom a i u zemaljskim stvarima.
Sve
se nekako poklopilo: Plemena iz Jesriba spremna da ga prihvate, pretnje
ubistvom u rodnoj Meki, utanjena trgovačka imovina i nemogućnost širenja
karavanskog biznisa. Muhamed teška srca odluči da muslimansku zajednicu preseli u Jesrib,
buduću Medinu (ar. Grad). Da ne bi pobudili pažnju neprijateljskog okruženja koja
je motrila na sve njihove korake, 150 sljedbenika je izlazilo iz Meke u manjim
grupicama u više dana. Na kraju su ostali samo Muhamed, Abu Bakr (prvi kalif po
Muhamedovoj smrti) i Ali (četvrti kalif i pravi nasljednik čelništva
muslimanskom zajednicom po kasnijem šiitskom tumačenju). Njihovo putovanje
dugim putem od kojih 400 km, (što me neodoljivo podsjeća na udaljenost između
Beograda i Zagreba –da ne ulazim i u neke druge historijske analogije),
obilježeno je događajima i legendama punih opasnosti, mudrog skrivanja,
uspješnog izbjegavanja stupica, herojskih iskušenja i slavodobitnog prispeća u
Jesrib.
Taj
put i ta 622. godina naziva se Hidžrom i predstavlja nultu godinu islamskog
kalendara. Taj znameniti put prikazan je u Nacionalnom muzeju u Rijadu kako sam
uhvatio svojim aparatom.
Iskreno rečeno, ne znam tačno što predstavljaju plava
i crvena linija ali potrudiću se da saznam za one koji su željni detalja.
U
sretna vremena bivše nam države često sam putovao iz Beograda do Zagreba i
obratno. Nekada je to bio put od 3,5 sata „Sava expresom“ sa Glavne železničke
stanice u Beogradu
do Glavnog kolodvora u Beogradu.
Povratna satnica iz Zagreba
bila je čini mi se u 15.00 tako da bi naveče bio u Beogradu i ništa ne bi
propustio od uzbudljivog večernjeg i tada ne toliko noćnog života. Vozovi i
vlakovi su se znatno prorijedili a putovanje ne traje manje od 6-7 sati. Da ne
pominjem da je protekao niz godina bez željezničke veze i da smo putovali preko
Mađarske uz razne peripetije dostojnih uzbuđenja Hidžranskog puta.
+++
U
starom Jubailu toga sam se uvijek prisjećao dok sam šetao između dvije
paralelne ulice: Mekka al-Mukarrama i
Al-Medina al-Munawara.
Ovu
raskrsnicu najviše pamtim po tome što se svakog dana oko 4 ili 5 popodne okupljaju mnogobrojni
taksisti i divlji prevoznici i vikom traže putnike ka Dammamu i drugim okolnim
mjestima.
A
kod kružnog toka koji Al Medinu al Munavaru spaja sa ulicom kralja Abdul Aziza
najznamenitiji je brod spomenik čiji pramac gleda ka moru u blizini.
Brod
služi kao odlična orijentacija za putnike namernike i objašnjenja kako doći do
nekog naročitog mjesta u starom dijelu Jubaila.
Između
mekanske i medinske džade odvija se danas sve što je vrijedno pomena za javni život
starog Jubaila.
Нема коментара:
Постави коментар