недеља, 11. јануар 2015.

Charlie, imami i Pepsi osvajaju slobodu - 22. Rabi'ul I, 1436. H.


                   Jučer sam imao dovoljno vremena da pratim na nekoliko kanala veliki skup naroda Francuske u odbrani slobode uma. Milion ljudi u jednom danu uspelo je da prevaziđe svoje jevrejsko, hrišćansko, muslimansko i bilo koje drugo religijsko ili ateističko poreklo i/ili opredelenje. Možda i da shvate da se sloboda, jednakost i solidarnost ne osvajaju jednom zauvek i da se borba za principe slobodnog života odvija uvek iznova u svakoj generaciji.

Da ne bih zašao u patetiku tipa „Svi smo mi Charlie“, hteo bih da naznačim nekoliko stvari bitnih za sagledavanje iz perspektive islama.

Kada govorimo o slobodi izražavanja, izuzetno je velika razlika u poimanju ismevanja religije i njihovih osnivača. U islamskom svetu ne znam ni za jedan primer da je neko uopšte nešto loše, ironično, podsmešljivo ili podrugljivo rekao, napisao, nacrtao o Mojsiju ili Isusu.Obojica su u Kur'anu pomenuti kao jedni od nekoliko mnogo proroka pre Muhameda. Oba imena imaju svoje arapske oblike i vrlo su česta kao lična imena: Musa i Isa. Običnim muslimanima je nepojmljivo da se njihov prorok ismeva. Pri tome i grafički prikazuje. Svaki poznavalac islamske likovne umetnosti zna da u strožijoj varijanti tumačenja Kur'ana nije dozvoljeno grafičko prikazivanje ljudskog lika jer se na taj način nipodoštava Alahovo isključivo pravo da kreira čoveka. Istina je, međutim, da u kasnijim islamskim likovnim delima, ali u velikoj većini kod naroda koji nisu arapskog porekla, ima crteža ljudskog lika (Mongoli, Persijanci, Turci, kasnije drugi azijski narodi) ali ne i Muhameda. Premda postoje opisi njegovog izgleda nema otelotvorenja u crtežu.

S druge strane, jasno je da je evropska kultura i civilizacija došla do stepena razvoja u kojem se može o svakome reći što se misli, da se može karikaturom unakaziti čovek (setite se samo sa koliko su uživanja srpski karikaturisti iskorištavali ogromnu nosučagu preminulog Vladana Batića /a valja se podsetiti da se Batić protiv toga nikada nije bunio/) i da smo se navikli na satiru, ismevanje i cinizam. Doduše, naš sadašnji premijer je prilično osetljiv na svoj lik i delo.
Elem, kada su se pojavile danske karikature Muhameda sa turbanom u obliku bombe sa upaljenim fitiljom, nikome od nas to nije bilo uvredljivo ili odraz mržnje. Muslimanima jeste, ali ne zbog same poruke karikature nego zato što je nosilac značenja – islamski militantni fundamentalizam – izjednačen sa osnivačem religije. Oni učeni muslimani ili oni koji žive generacijama u civilizacijama koje nisu dominantno islamske nisu se osećali toliko uvređeno koliko jadno što se osnivač njihove religije trivijalizuje i identifikuje sa nečim sa čime se ni oni ne slažu.
One budale koje su povele hajku na Dansku, spaljivali zastave, napadali redakcije i, evo sada, ubili karikaturiste, te karikature najverovatnije nisu ni videli nego su ih nahuškali razni imami i hodže po džamijama u izrazito konzervativnim sredinama, poput ove u kojoj se i sam nalazim.

U jedan od petaka sam za vreme glavnog podnevnog klanjanja, kada imami, kao na nedeljnim misama u katoličkom svetu, uzmu da pričaju i tumače kojekakva zbivanja savremenog sveta, bio blizu jedne džamije iz koje je dolazio preko razglasa jako uzbuđen glas imama. Razaznao sam da govori o tome kako roditelji u porodicama dozvoljavaju deci da na televiziji gledaju razne emisije na stranim jezicima, da su deca poprimili previše zapadnih običaja (ovde se to obično izjednačava sa “amerikanizacijom”), da se ne poštuju stariji itd itd.  Dok je njegov glas napadao, ulicom mojom u kvartu gde nam je kancelarija, nije niko prolazio sem mene. Duvao je „šimal“ severni vetar koji diže prašinu i može se osetiti pesak u ustima. Taj je vetar u naletima gurao jednu praznu konzervu „Pepsija“ koja je zvečala po asfaltu prewsecajući imamov glas.

Život ide u više paralelnih tokova. Imam ima svoju priču, „Pepsi“ osvaja svojim ukusom i svežinom. Isti oni što su pomno slušali imama o kobnim posledicama “amerikanizacije”, posle će na ručak posle koga će se popiti „američko“ piće.

Pre neki dan sam pisao o žestini svađa lidera ekstremnih sunita i šiita i uvreda na račun Abu Bakra, Omera i Muhamedove žene Ajše, dakle Muhamedovih najbližih saradnika i suboraca. Ta neprimerena žestina bila je odjek vekovnog raskola u islamu. Pa čak i u tako silovitom obraćanju lik se Muhamedov pominjao nije, niti je trunka sumnje padala na njegov status bezgrešnika. Pa kada bi lokalni propagandisti (pardon, novinari) napadali Izrael, bilo je karikatura Netanijahua, ranije Begina, pa još ranije Golde Meir, ali nikada Mojsija.
Moram se dotaći i nečeg što bi se zvalo kontrola medija. Arapi su gotovo svi odreda uvereni da je priča o slobodi štampa samo obična politička podvala. Pa kada danski list objavi karikaturu Muhameda, političari islamskih država napadaju danski politički vrh. A nemojte misliti da smo mi tzv. civilizovani Evropljani  neke cvećke što se toga tiče. Kada je Čaplin izkarikaturirao Hitlera u „Velikom diktatoru“ film je u Velikoj Britaniji bio zabranjen kao uvredljiv. Tek kada je počeo rat, dozvoli su da se prikazuje. Doduše, tada pak sa razdraganom podrškom.
Tanana je ta igra između dozvoljenog i nedozvoljenog. I zaista, u raznim sredinama se može drugačije odigravati.  U eri globalnih komunikacija, jedna karikatura uobjavljena u nekom danskom časopisu koji ni Danci ne čitaju previše, može pokrenuti gomilu talibanskih kletvi u Afganistanu ili Pakistanu. Živimo u takvom svetu i ne treba misliti da je drugačije. Kao što ne treba prestati boriti se za svoju sopstvenu slobodu.

Žena, Saudijka, koju sam prvog dana boravka u Dammamu video da vozi auto, bori se za slobodu koju niko ni ne primećuje kao nešto osobito u nekoj Srbiji. Bez obzira što muški vozači imaju svoje mišljenje o ženskim vozačima.

30 žena koje su izabrane u Šuru  (kraljevo, islamsko savetodavno telo od 150 osoba naimenovanih od kralja)  veliki je pomak o shvatanju ravnopravnosti žena u političkom sistemu. Jedna je pre neki dan tražila da Šura malo više kontaktira sa javnošću, intelektualcima i raznim društvenim organizacijama kada raspravlja o temama od interesa za običan život stanovnika. Pre par godina to je bilo nezamislivo.

Eto to su pomaci koji se ovde dešavaju a koje bi mi kod nas ocenili kao odavno ostvarenim.

Osvajanje slobode nikada nije završeno niti je zauvek dato.


Нема коментара:

Постави коментар