субота, 3. јануар 2015.

Dhall i Šura - subota, 13. Rabi'ul I, 1436. H.


Svakog dana za ručak i večeru nude nam se dve supe ili čorbe. Jedna je uvek DHALL a druga je neka evropeizirana varijanta. Dhall nisam probao sve dok nisam prošao ceo krug evropskih ili evropeiziranih (odličnih) supa. Jučer uzeh dhall. Indijskog je porekla i može da se uzme samo kao čorba a vidim da ga istočnjaci često stavljaju kao dodatak na rižu ili testeninu.  
Način pripreme:
U velikoj posudu skuvati sočivo (leću). U drugoj posudi grašak ili mung (vrsta azijskog graška), posoljenog i sa dodatkom kirkume (žućkasti prašak dobijen od rizoma neke biljke koji u azijskoj kuhinji služi za davanje boje i ukusa jelima. Vrlo je čest i daje specifičan blagi ukus. Pročitao sam negde da se upotrebljava(o) i pri bojanju tkanina.) Kad je i jedno i drugo skuvano, odvaja se, ali ne baca, voda.
 Proprijati na ulju izrezani crni i beli luk, samljeveni kim, crni biber grubo usitnjen, čili paričice grubo umrvljene ili kajen (ljuti, praškasti dodatak jelima napravljen od sasušenih, čili papričica). Kad dobije zlatkastu boju, dodati skuvano sočivo i grašak (ili mung) i zagrevati. Dodavati tečnost u kojoj se kuvalo sočivo ili/i grašak (ko kakav ukus želi da postigne) i kada bude uskuvalo dodati malo kokosovog mleka uz konstantno mešanje.
Fantazija od ukusa. Jeste malo ljuto, ali meni prija.
Tako ja to probah i posle ručka ajd da pogledam Arab news, saudijske dnevne novine na engleskom, u lepo uređenoj TV sali.
= 0 =
ŠURA je savetodavno telo kralja Saudijse Arabije I mislim da broji 150 ljudi raznih profesija. Ono vodi računa da sve što se dešava u državi bude u skladu sa islamskim pravom, običajima i tradicijom. Telo jeste savetodavno ali ima pravo da se petlja u sve: od bankarstva do oblačenja.  Tako ispratih u novinama  raspravu o oblačenju i izgledu žena koje se pojavljuju na saudijskim TV medijima kao spikerke ili u bilo kojoj drugoj ulozi.  ŠURA je zaključila da se mnoge žene ne drže običaja oblačenja i ne pokrivaju glavu kako treba pa se često vidi vrat a bogme i kosa. Zasmetalo im je i što su devojke-žene suviše našminkane što je suprotno  pristojnom i nenametljivom izgledu kakvom bi žene trebale da teže.
ŠURA je raspravljala da se uvede islamski dressing code na TV, ali se ispostavilo da među njima ne vlada jednoglasnost pa se odluka stalno odlaže. Traje to danima i mediji su se uplašili strožijih pravila (i kazni) pa su sami počeli da uvode svoja pravila oblačenja. Tako da sada vidim na kanalu koga ponekad pratim radi vesti, da jedna lepa žena ima tradiconalnu crnu abaju ali i šal koji je potpuno sakrio kosu i zatvorio vrat. I dalje je našminkana a vlasnici kanala su dali objašnjenje da je šminkanje neophodno zbog tehnike i osvetljenja u studiju, znojenja i tehničkih uslova dobijanja kvalitetne slike.  Đavo je u detaljima, mediji su dosetili i međusobno  dogovorili da spikerke mogu da, pored tradicionalne crne abaje i šala,  na nenametljiv način, na deo odeće stave neki ukrasni odevni predmet u drugoj boji, tj. u boji koju kao svoju boju promoviše kanal.  Tako spikerka na kanalu AL-AHBARIJA (recimo nešto kao kanal VESTI) ima jedan deo šala koji pada preko ramena u nebesko plavoj boji, a  u istoj boji i neku aplikaciju na abaji kod podlaktice.

Kako većina Saudijaca malo gleda domaće kanale, a više druge arapske kanale iz drugih država sa liberlanijim odnosom prema ženama, ŠURA je u velikom problemu jer nije nadležna za dressing code stranih kanala a ne može ni ograničiti ili ukinuti njihovu prisutnost na medijskoj sceni Saudije.
I šta da rade? Okomili su se na saudijske familije i pater familijase koji treba da svoju decu i ženu (žene) obuzdaju i vode računa da koriste ove medijske (često nazivane – zapadnim) novotarije umereno i pod kontrolom.
Kad smo Luka i ja jednog petka bili gosti kod domaćina u kući i počašćeni u tradiconalnom arapskom stilu bogatom večerom, njegovi sinovi su po običaju bili zaduženi da nas poslužuju i budu u blizini, ocu pri ruci. Kada smo posle obilne trpeze seli u gostinsku sobu da popijemo čaj ili kafu, oni su sedeli po strani, ne  učestvujući u pričama nas 8-9 starijih. Dva momka od nekih 15-16 godina tradicionalno obučeni, uvukli su se u svoje fotelje i marljivo se udubili u ….. svoje I-pode i ko zna gde odlutali u elektronskom svetu. Otac ih je pokatkad pojurio da donesu još čaja ili datula, oni su poslušno iskakali iz fotelja da bi se, sve obavivši, vratili  u svoje fotelje i zabuljili u svoje gadžete. Rekoh li “gadžete”!? Pa, eto, pratim savremene izraze i tehnologiju.

Tehnologija proždire svet, znate i sami.

Valja se prilagoditi. Na stranici novina sa vremenskom prognozom, sudokuom, Hogarom strašnim i ukrštenicom,  nalazi  se citat iz Kur’ana kako da se čuva imovina siročadi, kao i raspored dnevnih molitvi:
Što se Dammama tiče: 5.04; 6.28; 11.44; 14.41; 17.00; 18.30.   


= 0 =

Pravo da vam kažem, navikao sam se na mujezinov pozive. Ako sam u kancelariji automatski pomislim da li smo zaključali ulazna vrata i ugasili svetla prema ulici.  

Нема коментара:

Постави коментар