Pratim ovih dana kako se u arapskom prate
zbivanja oko smaknuća francuskih karikaturista. Novinari i komentatori se sve
više trude da zadrže svoj stav da je nedozvoljivo izrugivati se Božjem
poslaniku ali i da niko zbog toga nema pravo da ubije izrugivača. Reklo bi se
da je to napredak u odnosu na primer na fatvu kojom je Homeini osudio na smrt
Salmana Ruždija zbog “Satanskih stihova” i oslobodio svake odgovornosti pred
zakonom i Bogom onog ko ga ubije. Istovremeno prate se ulični protesti muslimana
od Indonezije do Nigera u kojima ima i mrtvih i spaljenih hrišćanskih crkvi i uništavanja
imovine.
Meni je zapao za oko javni komentar
najprominentnijeg islamskog univerzitetskog centra Al Azhar iz Kaira kojim se
staloženim jezikom govori o razlikama o
postojanju sloboda izražavanja kao i o pravu onih koji su uvređeni onom
slobodom izražavanja koja napada njihova religiozna opredellenja, osećanja,
tradiciju i dogme. Ono što mi se učinilo
interesantnim je jasna osuda ubica koji govore u ime Islama i oduzimaju ljudske
živote. A najviše me dojmilo što pozivaju muslimane u svetu da ignorišu
časopise tipa “Charlie Hebdo” i uzdignu se iznad uvreda.
Na društvenim mrežama sam pak naišao na
poziv za bojkot francuske robe. Par hiljada ljudi “lajkovalo” je pomenutu
inicijativu i ušlo u razradu detalja: gde ima koja francuska roba na policama supermarketa.
Neki su tražili i zatvaranje lanca supermarket “Carefour” a mnoge prodavnice sa
francuskom robom su robu brzo sklonili da ne izaziva gnjev i javno izrekle
stavove tipa “Naša prodavnica je saudijska a ne francuska, a roba francuskog
porekla čini samo 5% našeg asortimana”. Tako se nekako izjašnjavao i beogradski
Mekdonald kada su par navrata pri izlivu uličnog antiamerikanizma stradala
stakla i razbucan nameštaj. Sećate se natpisa na Mekdonaldsu u Deligradskoj: Mi
imamo tvrd, vi imate Mek.
Saudijci se bojkota jamačno neće držati.
Suviše su veliki konformisti i oportunisti. Uostalom setite se bojkota
slovenačke robe u Srbiji. Doduše, s kraja 80-tih godina prošlog veka to je bila
jaka politička poruka pred raspad Jugoslavije. Kojih desetak godina kasnije
kada je Merkator otvorio svoj prvi supermarket u mom komšiluku došlo je do pravog
stambeda potrošača na slovenačku robu.
Ipak, za svaki slučaj, Holand je požurio u
Rijad da očuva francuske proizvode na policama, a koliko čitam i Obama će
skratiti posetu Indiju i doleteti da Mekdonald ostane celih prozora.
0 =
Često se u raspravama o odnosu islama i hrišćanstva
upotrebljava jedan jak argument: Saudijci stalno insistiraju na gradnji džamija
svuda u svetu gde ima makar kolika islamska zajednica a ne dozvoljavaju da se
izgradi niti jedna crkva hrišćanska (ili neka druga) iako među 10 miliona
stranih radnika I njihovih porodica ima sigurno million hrišćana. Da, zaista je
tako. Mi, sa “ovih naših prostora” znamo koliko su para Saudijci potrošili
gradeći džamije po Bosni, Kosovu, Albaniji i Makedoniji. Istovremeno, Saudijci
jasno kažu da je svako javno ili simboličko izražavanje verskih osećanja drugih
religijskih zajednica zabranjeno i kažnjivo. Ndemojte slučajno da vam se desi das
a sobom na put u Saudiju ponesete Bibliju ili nosite lančić sa vidljivim
krstom. Skorije sam čitao da su se u
nekoj bolnici, u kojoj je mnogo medicinskih radnika sa Filipina, hrišćani
okupili za Božić hoteći da ga nekako obeleže. Bolnička uprava se pravila da to
ne vidi ali se uvek nađe neki cinkaroš ili verski čistunac pa je okupljane prijavio
“tamo gde treba”. Problem je nekako izglađen posredovanjem ambasade Filipina. Ali
je činjenica da je nakon toga duže vremena bilo zabranjeno zapošljavanje Filipinaca.
A tu je onda nastupio pokojni Kralj.
Foilipnci
u člancima, koje marljivo prenose saudijske novine, hvale počivšeg kralja Abdullaha
kao plemenitog čoveka koji se jako založio da se filipinskoj zajednici od 1
milion ljudi u Saudijskoj Arabiji omogući da se osećaju “kao kod kuće”. Ovo “kao
kod kuće” ja sam stavio u navodnike jer ne znam koji je stepen ugnjetenosti
Filipinaca u rodnoj zemlji i razlikuje li se taj stepen od onog u Saudiji. Posebno
se ističe kako je Kralj oprostom oslobodio nekoliko filipinskih zatvorenika
osuđenih na smrt ili duge vremenske kazne i kako se založio da filipinski radnici
imaju plaću veću od 400 dolara mesečno,
pravo na slobodan dan u nedelji, slobodno vreme tokom radnog dana te plaćen
godišnji odmor.
= 0 =
Sad se setih da jedna hrišćanska crkva u
Saudiji ipak postoji. Ona spada u
ostatke 5 najstarijih hrišćanskih crkvi u svetu. Nalazi se u gradiću Džubejli,
vrlo blizu mog Dammama, koji je verovatno najveći čisto industrijski grad na
svetu sa nekih 500 000 stanovnika. Sagrađena je u 4. Veku naše ere a ruševine
otkrivene 1986.
Ruševine nisu na spisku turističkih
atrakcija jer vlast ne dozvoljava da se posećuju niti je dozvolila arheološkim
ekipama da je restauriraju. Istina, nisu ih porušili jer se ipak u poslednje
vreme sve češće govori o historiji poluostrva pre Islama i historijskom
nasleđu. Stidljivo doduše, ali ipak.
Hrišćana i Jevreja je na Arabijskom
poluostrvu pre Islama bilo u znatnom broju (čak i u Meki i Medini) a neka
značajnija beduinska plemena (Taglib i Tamim) su prihvatila hrišćanstvo davnih
dana ali i podržala Muhameda pa im je on dozvolio da opstanu i prakticiraju
svoju veru. Narastanjem islamske države kodifikovana su prava nemuslimana u
islamskim zemljama i poznato je da su porodice plaćale đizju (glavarinu = namet
po glavi odraslog, za vojsku sposobnog, čoveka) ali su bili oslobođeni plaćanja
zekata. Tom temom inače ne vole da se bave naši istoričari i popovi jer im nije
prijatna činjenica da je raja pod Turcima uživala često manje namete nego pod
svojim srpskim ili drugim vlastelinima i islamska vlast nije se mešala u njihov
društveni život.
Нема коментара:
Постави коментар