четвртак, 26. март 2020.

Jane Birkin i hleb moj nasušni





Danas sam ne znam kako natrapao na You Tubu na film BLOWUP Mikelanđela Antonionija, snimljen 1966. Jako me interesiralo da li ću biti impresioniran filmom kao davne 69 kada sam ga gledao u karlovačkom bioskopu „Edison“. Čuvena zgrada „Edisona“ je priča sama za sebe i njome ću se pozabaviti u nekoj od priča vezanih za Karlovac – grad mog porekla i mladosti.
Te 69. imao sam 17 godina i ono što pamtim o filmu je utisak o postojanju  erotski slobodnog sveta nesputanog konvencijama. Zanemarujem priču o poznatom fotografu koji je igrom slučajnosti snimio fotografiju na kojoj se, uvećanjem (dakle blowup) u nekom parku nađe ubijena osoba. Dalje ide zaplet... Nevažno za ovu priču iako je majstorski odrađeno.

Utisak o Londonu koji se oslobađao stega viktorijanskog morala opet je okupirala moju pažnju. Posebno mi ju u pamćenju ostala scena sa nekoliko devojaka u studiju fotografa koje su se ponašale šiparički slobodno. U ono vrijeme, 69.te dakle, to je za mene nosilo snažan erotski naboj. I sada je tako, ako bismo estetički gledano, sve proglasili za bezinteresno sviđanje.
U grupi tih tinejdžerki bila je jedna mršava plavušica koju je glumila 20.to godišnja  Jane Birkin.

xxx

Te iste godine kada sam gledao film, Birkinova je nakon jednog neuspelog braka, sa svojom ćerkicom došla u Pariz na snimanje nekog filma i da vidi ima li u Parizu e vrste slobode za kojom je čeznula. Tu je upoznala Serge Gainsbourga, 20 godina starijeg od nje.


 Narednih 10 godina njihovog zajedničkog života bilo je predmet ogovaranja i pisanja sve vrste štampe. Svađe, javni ispadi, javno ljubljenje, beskrajne žurke i život na granici i preko granice provokacije.

xx

Te iste godine Serge je snimio svoju verovatno najčuveniju pesmu. Je t'aime ... moi non plus. Nema nas iz tih godina koji se ne sećamo te pesme i uzdisanja Jane Birkin koje je bilo uzrokom zabrane te pesme u mnogim evropskim zemljama. Ono što sam tek danas saznao (ah taj internet!) jeste da je tu pesmu Serge snimio još 1967. ali sa Briggitte Bardot ?!. Potrudih se da nađem verziju sa Briggitte. Poslušajte https://www.youtube.com/watch?v=F2XA5gMPc8Y

a kasnije i verziju sa Jane.


Sami procenite ima li razlike. Verzija sa Briggitte je objavljena tek 1986. U međuvremenu Serge i Jane su poharali svet svojim uzdasima i erotikom.

xxx

1971. u vrhuncu njihove slave neko je na neki način uspeo da ih dovede u Jugoslaviju i samo zbog njih snimi film: Devetnaest djevojaka i mornar. Partizanski, akcioni. Igrom ratnih slučajnosti 19 je devojaka ostalo sa ranjenim partizanima i jedinim zdravim muškarcem koji treba da ih odvede na sigurno. Zdravi muškarac je Serge, a Jane je među 19 mladih devojaka. U distribuciju po svetu film je išao kao Ballade a Sarajevo.


 Niko nije mogao pretpostaviti kakvu baladu Sarajevu je valjalo snimiti 25 godina kasnije.
Koga interesuje neka pogleda ovu tanušnu priču i sa strpljenjem sačeka nešto partizanske erotike.

xxx

Priča kaže da je 1981. u avionu Jane sedela pored direktora modne kuće Hermes koja je proizvodila ženske torbe. Jane je odložila svoju slamnatu torbu u pregradu iznad glave ali je iz nje odjednom sve ispalo. Svi znamo kakvih se sve čudesa može naći u ženskoj torbi. Jane, saznavši ko joj je saputnik, požalila se da niko ne pravi praktične ženske torbe u koje može puno toga da stane. On ju je pitao kako bi trebala da izgleda takva torba. Ona mu je napravila crtež na kesi za povraćanje.
Dovitljivi direktor je dao da se izdizajnira torba šo njenom crtežu i tako je nastala čuvena Birkin bag ili Birkinka.


xxx

Serge je umro 1991. Jane se još jednom udala. Ima tri ćerke iz tri braka. Živi i dalje svojim životom.


Ah, moja čežnja za životom se nastavlja. 

Ali...prekidam sa pisanjem. alarm na mom pekaču označio je da se ispekao hleb moj nasušni.



Нема коментара:

Постави коментар