Retko kada sam
zadovoljan nečim što sam uobličeno rečima pustio drugima da pročitaju. Ali
nisam ni nezadovoljan jer držim da se makar održava komunikacija sa
prijateljima i meni poznatim ljudima (sa nešto nepoznatih) kojima izlažem svoje
stavove i ponešto kroz ironiju i sarkazam kažem o sebi i drugima.
Jučerašnjim pisanjem
o nedeljnom noćno-jutarnjem izlasku na slobodu kupovine nisam zadovoljan.
Osećam da nisam prenio ni atmosferu ni
sopstvena osećanja o jednoj grotesknoj situaciji. Jesam ponešto dramaturški
nabacao nekakve situacije, ništa izmišljeno verujte mi. Jesam ubacio nešto od
zbivanja u redu koji se lagano primicao cilju: ulazu u supermarket. Nije
dovoljno za upečatljiv tekst.
xxx
Nikada nisam voleo
redove. Uvek u njima ima nešto što karakteriše svakog čekaoca: svima je strašno
važno da se red pomera i da se zauzme svaki novi santimetar prostora. U pošti
gledam stubiće koji nose ogradnu traku i postavljam fazne ciljeve: od ovog do
onog stubića u redu koji se zmijoliko kreće ka cilju. Kao ovce usmeravane u
tor.
Moj se duh odupire
utoravanju.
Torski red pred
prodavnicom u noći pred svitanje sa maskama na neispavanim ljudima odudara od
nervoznih redova u pošti ili na kasama samousluga. Ćutljiv je i oprezan. Svi
gledaju da se ne primaku onome ispred sebe i povremeno se okreću da vide da li
je onaj iza suviše blizu. Strah. A opet kad vide da je neko zastao u redu i
napravio razmak veći od 2 metra opominju ga da se pomeri. Bez obzira što zaista
niko ne pokušava da se ugura preko reda.
xxx
Dragice Končar sam
se setio dok sam stajao na autobuskom stajalištu sa tablom „Dragice Končar I“.
Nisam o njoj išta znao sem što sam pretpostavio da se radi o ženi Rada Končara
za koga sam ranije znao da je bio veoma važan u organizovanju partije pre rata,
pripremama za rat i početka ustanka. Kao i za njegovo samouvereno kretanje po
gradovima punim ustaša, Italijana i Nemaca. Hapšenje, herojsko držanje i
streljanje 1942.
Nisam znao za njegovu
ženu istog uverenja. Njenu smrt iste godine.
Nisam znao da je
dobio sina koga pretpostavljam nikada nije video.
Omela me u pisanju
ta naknadno saznata tragedija. Čovek se teško nosi sa tragičnom sudbinom mladog čoveka
čak i kada ga lično ne poznaje. I kada tako nešto stavite u tekst koji
ironizira stvarnost osećate da omalovažavate nečije ideale.
S druge strane, sem
ljudi na čijim dokumentima piše adresa: Dragice Končar, broj taj i taj, malo ko
da je čuo za Dragicu Končar, a još manje njih zna za njenu sudbinu. Niko se i
ne obazire na to. Život se nije zamrzao niti je vreme stalo u nekom momentu
kada je nečiji život ugrađen u temelje novonastale države. Sećam se priča
starijih prvoboraca koji nisu razumeli posleratnu stvarnost kada se iz
entuzijazma i udarništva prelazilo u zajednicu koja nije počivala na jednakosti
u siromaštvu.
Mehanički sam
posegnuo za biografijom Dragice Končar i pokupio interesantna mesta. Ali
tragika se opire ovlaš ilustraciji. Posegao sam za kontrastom da bih se izvukao
iz zamke patetičog sravnjavanja ideala za koje se daje život i paradoksalne
kolone starih ljudi koji u noći pred jutro čekaju da nešto kupe.
Koliko se životnih
priča poređalo na 2 metra odstojanja. Ljudi koji žive bolje ili lošije od
penzije koju su stekli gradeći zemlju (državu, RES PUBLICU) čije političke
elite decenijama (ako ne i vekovima) ne umeju da naprave institucionalni okvir
poštivanja individualnih, građanskih, grupnih, kolektivnih, radnih i još kakvih drugih prava i obaveza.
E to uparivanje ideala
i razočaravajuće stvarnosti u slici muklog reda u praskozorje dana nisam uspeo
da prenesem.
Ovo je samo naknadni
pokušaj da se izvučem.
xxx
Ova je fotografija sačinjena dronom jednog letnjeg dana u kasno popodne negde u Toskani. Ovce su se sklonile zbijene u senku
jednog od dva drveta i odmaraju. Primećujete da u senci drugog drveta odmah do
nema nijedne ovce. Instinktivni osećaj zajedništva u grupi ne dopušta
odvajanje.
Нема коментара:
Постави коментар