понедељак, 9. јун 2014.

Samsara i svila - 28. mart 2012. - 10 -

Samsara je indijski filozofski izraz kojim se označava vječni tok rađanja, umiranja i ponovnog rađanja. Izraz nadilazi filozofsko tumačenje jer čini samu suštinu svih velikih religijskih sistema indijske tradicije:hinduizma, đainizma i budizma.
Samsara je posljedica čovjekovih djela (karme) i njome je uslovljena. Svako djelo nosi posljedice a sve se posljedice iz svakog djela prenose iz jednog života u drugi, u kome pak novim djelima nastaju nove posljedice. Takav slijed nema kraja, tako da se za cilj svih oslobađanja (mokša, li nirvana u budizmu) postavlja izlazak iz začaranog kruga ponovnog rađanja.

Sama riječ ima isto značenja na prakrtu, sanskrtu i paliju:  sam  - zajedno  i sr – teći, dakle nešto kao zajednički tok.   U filozofskim sistemima se uobičajeno prevodi kao prolaženje  ili lutanje.

U  vedskim spisima označava samsara kružno kretanje u prirodi. U kasnijim Upanišadama označava kretanje čovjeka kroz reinkarnacije.

 

Cquote1.png
O monasi, ovom beskrajnom toku (samsara) se ne može nazreti kraj, kao što se ne može videti ni početak lutanja i tumaranja bića, opterećenih neznanjem i okovanih željom. Šta mislite, monasi, čega je više: suza koje ste prolili lutajući i tumarajući ovim dugim putem, jecajući i plačući zato što ste bili sa onim što vam je mrsko i razdvojeni od onoga što vam je drago – toga ili vode u četiri velika okeana?
Cquote2.png

— Gautama Buda

Cquote1.png
Ja sam, prijatelju, preko ove bujice prešao ne zaustavljajući se u  mestu i ne jureći suviše napred. Kada sam se zaustavljao u mestu, tonuo sam, ali kada sam jurio suviše napred upadao sam u vrtlog. Tako sam prešao preko ove bujice ne zaustavljajući se u mestu i ne jureći suviše napred.
Cquote2.png

— Gautama Buda

A sve ovo zato što sam kroz prozor autobusa, negdje na početku bulevara despota Stefana (bivšeg 29. novembra), video jednu radnju u kojoj se prodaje svila a naziv je radnje
SAMSARA.

Нема коментара:

Постави коментар