недеља, 15. јун 2014.

Druže Tito mi ti se kunemo ... - 4. maj 2012. - 43 -



Svi događaji, rođenja i smrti mogu se smjestiti u 365-6 dana u godini i na taj način obilježavati godinama. Najjednostavnije bi u ovakvim jutarnjim zapisima bilo bi ukucati datum na pretraživaču i naći neku asocijaciju na događaj ili ličnost.
Tako bi za današnji dan, za nas iz generacija SFRJ, smrt Josipa Broza Tita bila događaj kojeg pamtimo. Svatko bi od nas mogao da kaže gdje je bio i šta je radio tog 4. maja 1980. godine. Istog tog dana:
-          1008 rođen persijski sufista Hađeh Abdolah Ansari
-          1415 su vjerski reformatori John Wzcliffe i Jan Hus osuđeni kao heretici
-          1436 je ubijen švedski pobunjenik i kasniji nacionalni heroj Engelbrekt Engelbrektsson
-          1493 papa Aleksandar VI podijelio Novi svijet između Španije i Portugala
-          1626 holandski istraživač Peter Minuit stigao do Nove Holandije, današnji Manhattan
-          1655 rođen Bartolomeo Kristofori, italijanski proizvođač muzičkih instrumenata
-          1814 Napolen stigao na Elbu
-          1852 rođena Alice Pleasance Liddell, engleska djevojčica koja je poslužila kao model za Alisu u zemlji čudesa
-          1855 američki avanturista William Walker otišao sa svojih 60 ljudi iz San Fransiska da osvoji Nikaragvu,
-          1903 umro Goce Delčev, makedonski revolucionar
-          1904 Amerikanci počeli da grade Panamski kanal
-          1921 rođen Edo Murtić, hrvatski slikar
-          1928 rođen Hosni Mubarak, doskorašnji predsjednik Egipta
-          1932 Al Kapone počeo da služi svoju 11 godišnju zatvorsku kaznu zbog neplaćanja poreza
-          1936 rođen El Kordobes, španski matador
-          1949 čitav fudbalski tim Torina poginuo u avionskoj nesreći kada je avion udario u brdo Superga blizu Torina
-          1979 Margaret Tačer postala prvi ženski premijer u Velikoj Britaniji
-          1984 umrla Dajana Dors, engleska glumica
-          1987 rođen Sesk Fabregas, španski fudbaler
Danas je takođe Dan sjećanja na mrtve u Holandiji, Dan ptica u SAD, međunarodni dan vatrogasaca, Dan književnosti u Kini, Dan omladine u Fiđiju kao i Dan ratova zvijezda.

Gomila drugih sjećanja nije navedeno jer, priznaćete, smorilo vas je i ovo nabrajanje.
Sada samo valja zamisliti koliko je pojedinačnih događaja I ljudi uticalo na ovo ili ono u životima ljudi tog doba, te zemlje, na njihove potomke… Zavrti se čovjeku u glavi od simbolike, arhetipova, kulturnih idioma, historije i civilizacijskih pomaka.
Nama iz SFRJ dovoljan je Tito i još poneko prljavo rublje koje će neki nadobudan pisac ili novinar izneti na videlo o njegovim ženama, kominternovskom dosijeu, vatikanskoj zavjeri, Golom otoku (da li je znao za tamošnje grozote) itd itd.

U ime svih nas iz pedeset i neke,
Za zakletvu Titu ja spevao sam stih,
Ne spominjem proslost i bitke daleke,
Jer rodjen sam tek posle njih.

Al' zivot pred nama jos bitaka skriva,
I preti nam, preti ko duboki vir,
Ja znam da na ceka jos sto ofanziva,
Jer moramo cuvati mir.

Racunajte na nas.

Sumnjaju neki da nosi nas pogresan tok,
Jer slusamo ploce i sviramo rok,
Al' negde u nama je bitaka plam,
I kazem vam sta dobro znam.

Racunajte na nas.

U ime svih nas iz pedeset i neke,
Za zakletvu Titu sam spevala stih,
Ne spominjem proslost i bitke daleke,
Jer rodjena sam posle njih.
U nama je sudbina buducih dana,
I neki se mozda plase za nju,
Kroz vene nam protice krv partizana,
I mi znamo zasto smo tu.

Sumnjaju neki da nosi nas pogresan tok,
Jer slusamo ploce i sviramo rok,
Al' negde u nama je bitaka plam,
I kazem vam sta dobro znam.

Racunajte na nas.

Đorđe Balašević

Irena:
4. maja 1980 Nenad i ja smo se vracali sa skijanja. Prolazili smo kroz Ljubljanu oko 15h, upravo kad je umro Tito. Vidjeli smo poveci broj milicijskih automobila sa sirenama, ali nismo znali sto se dogadja. Vijest smo culi tek kad smo se vratili u Zagreb. 
Moram priznati da nisam bila nesto specijalno ozaloscena jer je po mom skromnom misljenju gospodin Tito mnogo toga napravio naopako i smatram da je sve ono sto nam se dogodilo devedesetih dobrim dijelom njegova "zasluga". On je vodio politiku "poslije mene potop" i potop se dogodio.


Mirči:

Nije Tito stvorio Jugoslaviju, a ni rasturio. Verovatno je mogao vise da ucini za njen opstanak, ali kontrolni paket akcije rasturanja imaju drugi. Medjutim, sa Titom ili bez, meni se onaj prostor mnogo vise dopadao nego ovaj sada i ovde. Sta imamo? BIH kao drzavu koja ne postoji, mnogi virtuelani sajtovi se realniji od te drzave; Makedoniju kao zemlju koja je u permanentnom ratu niskog inteziteta, bez sanse da se skoro toga otrese; Kosovo i Crna Gora kao drzave-mafije, ali premale za tolike kriminalne grupe tako da ce uskoro doci do vecih obracuna medju grupama; Hrvatska i Srbija kao drzave sa divljim privatizacijama drzavne i drustvene svojine, liberalnim kapitalizmom u najgorem obliku i svakakvim eksternalizacijama negativnih efekata, i finansijskih i ekoloskih; Slovenija kao dobar primer, ali na zalost premali (imam nekoliko prijatelja koji ozbiljno razmisljaju da se presele u Sloveniju, ali su im porezi na licna primanja malo previsoki.). Ovo proteklo vreme, i dogadjaji, toliko su regione medjusobno udaljili da ni najveci optimisti ne mogu da misle da je bilo kakav povratak moguc, barem na kratak i srednji rok. Ipak dosta bi moglo da se uradi i na kratak rok – transport (sinergetski efekat povezivanja zeleznickih sistema je toliko ocit da ce brzo da se realizuje, avio kompanije propadaju, ali jedna zajednicka bi dobro poslovala, …), kultura, pa i poneki poslovni poduhvati. Vredilo bi delovati u tom pravcu.

Vesna:

Neverovatno, ali uopste se ne secam momenta kad su javili da je Tito umro,ni gde sam bila ni sta sam radila ( valjda odbrambeni mehanizmi, vrag bi ga znao!?)
Ali se odlicno secam kako smo se skoro celu noc, korak pred korak, primicali Skupstini, a onda su radnici iz Doma sindikata, cekajuci svoj trenutak, uleteli u nasu kolonu, prekinuli je
i nas nekolicinu preumornih izbacili iz reda! Branko je tada svojim telom i rukama, zastitnicki, Tanju i mene sklonio u stranu i kada smo se pribrali shvatili smo da nemamo vise snage da nastavimo.
No ja nisam odustala!
Sutradan sam obukla farmerke, patike i trcecim korakom krenula sama u akciju!
Priblizila sam se samoj Skupstini, KAO trazeci pogledom svoju kolonu a onda me je neki nepoznati momak KAO prepoznao, mahnuo mi i u stilu - Hajde, tu smo! - pozvao da im se prikljucim. Prosli smo za pola sata. Dok je vecina u mimohodu jecala, naricala, smrcala, ja suzu nisam mogla da pustim!!! Bila sam skamenjena!
Samo sto smo izasli iz Skupstine, obustavili su na nekoliko sati prolaz obicnim gradjanima
jer su stigle neke strane delegacije. Imala sam srece!
 
I zaista sam tuzna sto je zauvek nestala ZEMLJA u kojoj sam zivela bezbrizno i  bezbedno,
u kojoj sam se lecila i skolovala besplatno, iz koje sam mogla uvek da otputujem gde god sam htela i jedva cekala da joj se vratim!
 
I zaista sam veoma tuzna sto moja deca nisu imala prilike da zive u toj, za mene, bajkovitoj zemlji gde su skoro svi imali ideale, perspektivu i tacno odredjene sisteme vrednosti!
 
UMRO JE VELIKI TATA, RASPALA SE PORODICA, podjapala se deca oko kamena medjasa.., ja bar to tako vidim!

Zao mi je samo sto nas nije na vreme organizovao i pripremio za ono sto nas ceka!

Vuki:

Vecina dozivotnih predsjednika koji su napravili drzavu po svojoj mjeri  izgubi vremenom sposobnost tumacenja narastajucih suprotnosti. Gadafi i Mubarak suhtjeli napraviti dinastije i nisu uspjeli. Kim Il Sung je uspio napravivsi vojnicku diktaturu. U stabilnijim arapskim zemljama postoje dinastije . Neke poput Saudije i Jordana nastale su na razvalinama turske imperije pod majstorskom manipulacijom Engleza. (Lawrence od Arabije ima direktne zasluge za hasemitsku kraljevinu Jordana, a posredno i za Ibn Saudov uspon i stvaranje Saudije. Tito nije htio da napravi dinastiju i pokusao je napraviti Predsjednistvo sa rotirajucim predsjednikom. to je uspjelo trajati 10 godina a model se raspao kada ostarjeli revolucionari vise nisu imali nikakve snage da se odupru lokalnim mladim lavovima. Ante Markovic je bio posljednji ali zakasnjeli pokusaj nepodrzan od tzv. Evrope, Amerike i Rusije. Itd, itd
No, slazem se sa Mircijem, zivot ide dalje i ljudi, regioni, drzave, kulture, slicnosti i razlike ce se i dalje nalaziti na relativno malom prostoru i nista im ne preostaje nego da budu zajedno. U medjuvremenu mozda nesto nauce o toleranciji. 

Нема коментара:

Постави коментар