субота, 14. јун 2014.

Kuglana u Kabulu - 18. april 2012. - 27 -



Prije neki dan sam pisao o saudijskoj princezi kao vijesniku promjena u Arabiji. Istog dana sam primjetio da je Tanjug prepričao isti izvor (BBC). Kada sam htio sutradan prikazati drugi primjer u kome žene prave korake ka izlazu iz ograničavajuće tradicije, primjer u kome žene u Kabulu idu u kuglanu, Tanjug me pretekao. Očigledno imaju nekog ko prati BBC. Pošto pretpostavljam da vi ne pratite tako revnosno BBC (sem možda Irene, ako ga nije izbacila sa svog repertoara imperijalističkih medijskih manipulatora), a Tanjug i manje (izvini Fadilje), dozvoljavam sebi da neovlašteno kopiram Tanjugovu prepričanu varijantu, uz nužna skraćenja i sopstvene komentare.
KABUL - Glavni grad Avganistana, Kabul, od pre nekoliko dana ima mesto gde muškarci i žene mogu zajedno da se zabave i bar na trenutak zaborave na svakodnevne probleme.

U jednom od tržnih centara otvorena je kuglana, prvo mesto za rekreaciju u Kabulu, koje nije rezervisano samo za muškarce, u vlasništvu 27. godišnje Mine Rahmani, koja je u ovaj projekat uložila milion dolara.

"Većina ljudi oko mene su mi rekli da mnogo rizikujem, jer je kuglanje potpuno svojstveno Zapadu. Ali, ja i dalje mislim da je dobro da u zemlju donesemo nešto što ranije nije viđeno", ispričala je Rahmani za AFP.
Na ovaj način zapadni imperijalizam uništava tradicionalne odnose u familiji.
U Kabulu muškarci i žene uglavnom ne izlaze zajedno, ali u kuglani to nije slučaj, zato je objekat pod jakim merama obezbeđenja, kako bi se sprečio eventualni bombaški napad islamskih fundamentalista.
Čitava politička slika u Afganistanu, kad jednom odu Zapadnjaci, svešće se na metaforu o kuglani. Hoće li građanski Afganistan opstati spram talibanskog feudalizma. Urbano protiv ruralnog. Ne bih se kladio na ishod.
"Imamo kvalitetna mesta za rekreaciju, bazene, sportskih parkova, ali oni su dostupni samo muškarcima. Ovo je prvo mesto da su i žene dobrodošle", izjavila je Pari Akbar, koja se bavi humanitarnim radom.

Pozitivni komentari o kuglani stižu i od "jačeg pola".

"Ovo je veoma važno za Avganistan, jer je jako teško naći mesto gde ćete biti opušteni i uživati", rekao je mladi radnik Zekrija Gulištani.

Nažalost, kuglana nije baš svima dostupna, jer sat kuglanja košta čak 35 dolara, a veliki problem predstavljaju i česti nestanci električne energije.

Ipak, Rahmani poručuje da je napravila veliki uspeh i najavljuje otvaranje još objekata širom zemlje.
Nešto razmišljam da li je u vrijeme kada je Zdeno rušio čunjeve po karlovačkim kuglanama sa čuvenim Jurom Dolinarom, u iste te ćumeze zagazila ženska noga i koliko su karlovačke kuglane doprinijele ravnopravnosti polova.
Nisam nešto raspoložen za prevođenje sa engleskog nekog afganistanskog pjesnika, pa ću se zadovoljiti Džemaludinom Rumijem, sufijskim pjesnikom koga sam navodio na početku ove pjesničke godine kao jednog od najvećih svjetskih imena ikad. On je bio porijeklom Afganistanac. 

Nekih noći ostani budan do zore,
kao što Mesec to čini radi Sunca.
Budi vedro vode koje se podiže iz
tmine bunara –
napolje u svetlost.

Dinko:

Brankisha, prevario te prst na tastaturi (Dzalaludin, Dzelaludin Rumi):
 
Jalāl ad-Dīn Muḥammad Balkhī (Persianجلال‌الدین محمد بلخى‎ Persian pronunciation: [dʒælɒːlæddiːn mohæmmæde bælxiː]), also known as Jalāl ad-Dīn Muḥammad Rūmī (جلال‌الدین محمد رومی Persian pronunciation: [dʒælɒːlæddiːn mohæmmæde ɾuːmiː]) and popularly known as Mevlānā in Turkey and Mawlānā[1] (Persianمولانا‎ Persian pronunciation: [moulɒːnɒː]) in Iran and Afghanistanbut known to the English-speaking world simply as Rumi[3] (30 September 1207 – 17 December 1273) was a 13th-centuryPersian[4][5][6][7][8][9][10][11] Muslim poetjuristtheologian, and Sufi mystic.[12] Rūmī is a descriptive name meaning "Roman" since he lived most of his life in an area called "Rûm" (then under the control of Seljuq dynasty) because it was once ruled by theEastern Roman Empire.[13] He was one of the figures who flourished in the Sultanate of Rum.[14]

Vuki:
Hvala na ispravci. Kod njegovog imena se uvijek zabunim. Pišem po sjećanju a nisam provjeravao. Inače, on za mene spada u kategoriju izuzetnih pjesnika-mislioca. Kada sam već kod njega, njegov nadimak Mevlana (Mawlana) je od arapske riječi kojom su se označavali muslimani koji nisu arapskog porijekla. Obzirom na njegov značaj u vremenu dobio je taj nadimak što je samo po sebi nevjerovatno jer se njime označavaju generalni pojmovi. 

Dinko:
Tako veliki um (duh) kao Rumi sasvim sigurno je "alien" u svakoj kulturi,
pa tako i medju muslimanima. Zar ne?
Daija.

Vuki:

Hm. Nije baš tako jednostavno. U tom komplikovanom vremenu Rumi je bio čovek prihvaćen od svih i veoma poznat za života. Pošto je bio sufista i iskazivao ljubav prema bogu na uzvišen način koji niko nije mogao negirati a nijedna vlast nipodoštavati. Jedna vrlo retka ličnost.

Irena:
Stvarno ne razumem zasto saljes ovakve "informacije"  ? 

Zoki:
Meni je to sasvim interesantno. Kako sam ne pratim redovno svjetska zbivanja, a imam i neko misljenje oko vjerodostojnosti i objektivnosti informacija koje tu i tamo procitam toliko mi je drago kad netko napravi filtriranje (profesionalna deformacija).
Takodjer je pozitivna strana da je prisutan i ljudski faktor, ne samo mehanicko slanje linkova (koje i od mene cesto dobivate)

Zokijevo objasnjenje je rezon kog se drzim. Sva ta svetska desavanja i pomeranja odrazavaju se na zivote obicnih ljudi. Pratim ja donekle i "visoku" politiku pogotovo u onom delu koji se odnosi na islam i Arape i imam svoje stavove o tome. Ali me mnogo vise interesuju one cinjenice iz zivota koje na svoj nepoliticki nacin iskacu iz stereotipne slike koju o svetu i politici prave svetski mocnici pa i mediji.
Ujedno i komentarisem dajuci svoj sud. Posto sve to pisem prijateljima dajem sebi tu slobodu. Dobro, nadje se tu i poneki zajedljivi komentar, ali to ste odavno navikli dobiti od mene.
Zoki je dobro primetio ovo oko mehanickog slanja linkova. Priznajte da se i sami cesto posluzite svemocnom dirkom DELETE kad vam se ne otvara svaki dobijeni link. Ja nemam nista protiv slanja linkova (i sam biram i otvaram kad mi se hoce) ali nikada covek ne moze znati kako je ona druga strana (primalac) u tom casu raspolozen i moze li savladati sve mejlove koje je dobila. A ponekad je nazasluženo mnogo lijepih fotografija izbrisano, viceva neprocitano, komentara propusteno. Pa sta.
Ne bezim od banalnosti, pokusavam se ponekad iznad nje izdici. Ne uspeva uvek, ali bude ponekad. Tad sam zadovoljan. I vredi truda.

Vuki

Ah da. Kada sam citao i pisao o kuglani u Kabulu, imao sam na umu stalnu Zdeninu priču o Juri Dolinaru. E pa meni se ta parabola dopala. 

Irena:

Nismo se razumeli. I ja volim kad mi neko posalje interesante informacije, ali ova o kuglani u Kabulu mi je digla tlak.
U Afganistanu u toku 11. godina rata, afganistance ubijaju kao da su zohari, a BBC pise o otvaranju neke kobejagi kuglane u Kabulu gdje sat vremena kosta 35$. A vlasnica zenska od 27 godina koja je investirala milion dolara?

Da li je BBC (ili neko slican) ikada pisao o Emergency i Gino Strada?
http://www.emergency.it/en-index.html

Vuki:

Razlicite percepcije iste stvari. Ti na Afganistan gledas iskljucivo iz perspektive strane intervencije i smatras da je strana intervencija izvor svih nedaca afganistanskog naroda. Dobrim delom to jeste tako ali je to samo jedna strana medalje. Ja situaciju gledam i sa strane unutrasnjih protivrecnosti u afganistanskom drustvu. Za tako nesto mi je dobro posluzila metafora o kuglani u Kabulu koju je podigla neka zena. Bez obzira ko je ona, odakle joj novac i sta o tome misli BBC i koliko kosta sat vremena.

A sada zamisli sta ce se desiti sa svim tim "liberalnim" zenama kada talibani opet dodju na vlast nakon odlaska strane vojske iz Afganistana? Nemoj mi sada imputirati da se zalazem za ostanak strane vojske jer to nije tacno. 

Inace u Afganistanu mnogo vise ljudi strada u medjusobnim okrsajima onih koji jesu za talibane i onih koji nisu. Ne mogu da tvrdim i ne znam koliko ima jednih i drugih, ali znam da ce biti mnogo krvi. I na zalost ne vidim resenje. U toj nesretnoj zemlji to tako traje ne 11 godina nego vise od 2 stoljeca i trajace i dalje. To je i civilizacijski i plemenski sukob u koga se obavezno ukljucuju stranci. A sto se stranaca tice u to su mnogo vise ukljuceni susedi poput Irana, Pakistan i Indija svako zbog nekih svojih interesa i to njihovo uplitanje traje jako dugo. A kolonijalni Englezi, te imperijalisticki Rusi i Amerikanci su se uplitali iz svojih strateskih razloga i pravili dodatni rusvaj. Sve po ledjima jadnog naroda. 
A jos kada se uplete prica o kokainu.
Nikad kraja. 

Irena:

"Liberalne" zene ce otici zajedno za okupatorom, a ostale ce biti u govnima kao sto su i sada. 
Da nema uplitanja stranaca, Afganistan bi vec nekako rijesio svoje probleme.
Sto se droge tice, ne radi se o kokainu nego o heroinu. Interesanta cinjenica je da svagdje gdje ima droge ima i amera. Zbog toga su oni glavni protivnici legalizacije droga. Propao bi im biznis.

Vuki:

Tu se vec prilicno slazemo. Sem ovog dela oko Amerikanaca i droge. Afganistanski mak je bio na visokoj ceni mnogo pre Amerikanaca. Prodavali su ga Kinezima, Rusima, Evropljanima.I danas to rade. 
Moji stavovi o drogi prilicno se razlikuju od uobicajenih moraliziranja a nisam sklon da se sada upustam u to. 

Je li kod vas konacno otoplilo? Ovde se danas pokazalo sunce i temperatura popela do 17-18. 
Zazelenilo je. 

Zoki:

To bas i je ono sto sam ja mislio. Sta je objektivna informacija a sta manipuliranje I pokusaj stvaranja odredjenog image-a. Ovdje je informacija bila objektivna – pretpostavljam da nisu nista izmislili. Da li je trebalo pisati o tome, ili o tisucama civilnih zrtava, to je stvar uredjivacke politike. Za one koji ne prate vijesti ovo samo znaci da su u Kabulu dostigli standard koji je kum Zdeno imao jos u mladosti (a to je bilo davno) I da tece med I mlijeko nakon pravednog rata.
A da budem iskren, ovo I je vijest da se neka zena odlucila na tako nesto nakon svih iskustava. One druge vijesti: u bombaskom napadu poginule 32 osobe, amerikanci pobili 9 civila I 5 djece I nisu vise vijesti koje nekoga uzbudjuju. Tek kad covjek ugrize psa onda je to vijest.



Нема коментара:

Постави коментар