недеља, 8. јун 2014.

ČETVRTAK, 27. februar 2014. - 3 -



Tri su se gradića (Damam, Dahran i Hobar) u zadnjih godina toliko širili da je nastala jedna ogromna celina čiji je administrativni centar Damam, a ova dva ostala dela se smatraju pametnijim, obrazovanijim, normalnijim i otmenijim od Damamaca  koji se prave važni a nemaju za to nikakvog razloga. U tom prostranom troglavom gradu živi kažu neki 3 a neki i da ima puna 4 miliona stanovnika. Đavo će ga znati koliko ih je.
Danas su moj domaćin i partner Walid i njegov prijatelj i IT stručnjak Thawwab pošto poto odlučili da me vode na tradicionalni saudijski ručak.  Ima neka velika kuća urađena u starom stilu sa prostranim dvorišnim prostorom (sada natkrivenom). Ovde se dolazi porodično i dovode se probrani gosti. Imaju male sobice za porodice koje žele da se odvoje i uživaju u posvećenosti sebi. Obično su tu oni koji su doveli žene i decu. U otvorenom delu ima raznih mogućnosti: da se sedi na ćilimovima i jedse sa prostrane sofre koja stoji na kratkim nožicama i na koju se stavlja sva hrana i svako sebi rukama uzima što mu odgovara. 
Ja sam svom domaćinu ranije diskretno nagovestio da mi nije najudobnije sedeti na podu zbog problema sa kičmom i on se sa radošću priklonio jer čini sa da ni on ne uživa previše na podu. 
Šta smo sve jeli? Pa ovako: Najpre smo uzeli domaću čorbu sa morskim plodovima. Bila je puna različitih ukusa od raznog bilja i izuzetno je dobro harmonizirana. Potrudiću se da nađem neki Saudi Cook book da bih vam nagovestio sastav. Potom je postavljen stol sa piletinom i govedinom kuvanom u komadićima sa raznim začinima oa posluženo sa nekoliko tipova dodataka od riže ili nudli od brašna kuvanih u mleku sa začinima. glavno jelo na najvećem pladnju su kuvani komadi odlične govedine u riži pripremljenoj sa raznim začinima. Stidim se svog slabog poznavanja arapske kuhinje (moj drug Srpko bi tu mogao biti mnogo podrobniji, iskusniji i znalački upućen u pripremanje) tako da mogu samo ovako siromašno da opišem ono što možete videti na priloženim slikama. 
Pije se flaširana voda. U ovom delu Arabije nema prirodnih izvora i voda se dobija desaliniziranjem. A pije se razna flaširana voda iz raznih industrijskih izvora. 
Piće sa kojim vam nazdravljam na jednoj od slika, domaći i stranci s izvesnom ironijom zovu "saudijski šampanjac". Sok od ceđene pomarandže sa ubačenim na sitno izrezanim voćem (nešto kao sangrija), i dobro ohlađeno. Salata od sezonskog povrća: krastavac, paradajz, salata, luk. Sa strane se stavljaju kriše limuna a ko voli može da uzme i sveže feferone. Ja sam uzeo jednu i pojeo do pola. govori samo za sebe. 
Mislim da vam slike dovoljno govore koliko sam uživao. 
Sve se razumljivo završilo odličnim čajem od mente.

woow! impressive!
zahvaljujemo unaprijed za recept corbe :)
Cornelia

Aferim na uživanju!
poz, zdenka

Dragi Vuki, uzivaj, uzivaj u svom tom.šarenilo i živosti.Da li ides u Riad? Upoznala sam jednog susretljivosti mladjeg poslovnog čovjeka u Indoneziji (školovan u USA) i vrlo pronicljiv i možda bi ti mogao biti od pomoći? Da pošaljem.kontakt ?
Inače Silvani je bilo jako drago kad si joj se javio - kaže da si lepo napisao.Ide na operaciju 11.3.sjeti je se povremeno,,znače joj kao svima nama riječi podrške, znaš kako cijelo selo ide ciganu u bolnicu
Kiss Jerina

Ne idem u Rijad. Nemam vremena. Vraćam se u Bg u ponedeljak. Ali je vrlo verovatno da ću često ići ovamo i ostajati dosta duže. Radim na tome da budem pola ovde pola kod nas. 
Silvani sada trebaju prijatelji. Ja sam jedan od onih dopisnih i činiću sve što mogu da joj makar na ovaj način pomognem. Biće joj jako teško i treba se naći u muci. Ja sam hteo da joj pomognem u suočavanju. 

Baš lepo. Vidi se da si meračio i, iako bez vina, uživao.
Šteta za vino.
Pozdrav Fadilj

Blago tebi Vuki, a ja se patim čitajući i gledajući - a još bez gornjih zuba !
Lp, Dane

E moj Rule, ako bolje pogledaš slike, vidiš da ne otvaram usta. Fali mi gornja desna jedinica. a nisam stigao da je montiram pre puta.

Vuki,

Vidim ja, opet ces na striktnu dijetu. Vodi racuna. Jela deluju ok, ali mi nekako nedostaje riba. Ili, kada vec nema vina, sta ce mi riba. A sutra ujutro u Subway na vegeterijanski sendvic sa jogurtom.

Ne zaboravi da se provozas i onim mostom do Bahreina.

Pozdrav,
Miroslav

Dijeta kad se vratim. Ovde sam se prepustio uživanjima za koje ću kasnije ispaštati. 
Kad se vratim čeka me puno posla i nerviranja tako da ću brzo na stotku a nadam se i ispod. Rekreacija pod hitno. 
Obzirom da mislim da ću često u ove krajeve (mislim KSA i zalivske zemlje) verovatno ću biti u ovakvom kampom sa fitnes salom (dobro opremljenom), bazenom, terenima, bkilijarom i stonim tenisom. Nešto će se naći i za mene.
Išao sam mostom do Bahrejna i vratio se. Nema odgovarajući pasoš i odgovarajuću vizu da bih mogao ući. A nisam imao vremena da odem u Rijad po vizu u ambasadu Bahrejna. Drugi puta. Moj partner i ja odmah ćemo poraditi na tome da dobijem boravišnu vizu koja onda u potpunosti menja moj status.
O tom potom. 

Hej, Vuki
Vidim da si spojio ugodno sa korisnim i da ti bas ide sto i nas naravno veseli.
Nego ima li zena medju tim tvojim arapskim poslovnim partnerima?

Pozdrav, mm

Nemoj da se mucis da trazis arapski kuvar, nego ti to nama lepo spremi kad se vratis. Moze i onaj njihov sampanjac, svidja mi se . Drago nam je da si uspeo spojiti ugodno s korisnim i nadamo se da ce ovog korisnog biti u dovoljnim kolicinama. 
Mima

No woman,  no cry.

WHY CRY?
UZIVAJ!
Vesna

Tako je dragi Branko! Uživaj. Dok traja. Sa ili bez žena, sa ili bez vina. Sutra ionako dolaziš u surovu stvarnost Balkana...
To si želio, to si i dobio. San ti se ispunjava.
I mi smo tamo s tobom. Barem u mislima... ;)
Mljac mljac...
صديق
Josip

Hvala, hvala Vuki, da nije lako.upravo je cekam u kafeu preko puta ureda da joj odvratio misli.Srećom voli raditi posvećeno pa joj to odnese misli ,ona ima puno humora, izuzetna je žena i sigurna sam da ćete se jednom upoznati ,
Pusa  Jeja

Koja surova balkansa stvarnost – vino i zene. Jos i svinjetina i brutalna realnost je kompletirana.

Pozdrav,
Miroslav

Moze biti brutalna balkanska ili rafinirana francuska, sve je u manirima i u svjetonazoru. Ili mozda mislite da su zene i vino po definiciji vulgarni predmeti ? :)
Cornelia

Draga Cormelia,

Nisam bas dobro shvatio, da li su kombinacija zene i vino brutalna balkanska ili rafinarana francuska svjetonazorska kombinacija? Nije bas da vidim razliku, ali mozda je stvar u diferenciji. Na stranu vulgarnost, ko je spomenu!?

Pozdrav,
Miroslav

Siri se Brankova mreza. :)
Ja sam jedna od clanica Brankovog fan-kluba koja je pozalila manjak zena i vina pri toj veceri, zato sam reagirala na vasu 
asocijaciju svinjetina-zene-vino. Ako su zene i vino na Balkanu brutalna stvarnost, jadan Balkan. Ako su zene povezane uz svinjetinu, jadan Balkan. 
 
Naravno, moja primjedba o pomanjkanju zena pri toj veceri se odnosila na statut zena u Saudijskoj Arabiji, a ne na pomanjkanje nekih pevaljki. A vino - e,   to bi bila duga prica, radi se o jednom od vrhunaca evropske civilizacije! 

Izvinjavam se sto opterecujem vase postanske sanducice, prvi put je bilo greskom.

Pozdrav, Kornelija 

O ženama, vinu i ostalim vragolijama.
O statusu žena u Saudiji sam dosta ranije pisao pa me mrzi da ponavljam. 
Pojvna strana: u javnim i službenim prostorima moraju biti obučene u abaju (crna široka haljina od kose do stopala). To ne znači uvek i da je lice pokriveno. Što se strankinja tiče, abaja je u javnim prostorima obavezna, ali sam često primetio da kosu ne pokrivaju. Kao i u svim situacijama kada je nešto zabranjeno, pojavljuju se oblici laganog prkosa: npr. neke će devojke nositi abaju koja je malo više pripijena uz tela, neće uvek pokriti kosu i lice. 
Žene sam viđao u šoping molovima i ne uvek u pratnji muškaraca. Ima i žena koja rade u prodavnicama (uglavnom onim namenjenim za žene: parfimerije, odeća, obuća), a kažu mi da ih ima i po kancelarijama. Doduše to nisam video. Znatan broj ih radi po bolnicama i školama. 
Kao što znate, zabranjeno im je da voze auto i tu se pojavljuju znaci buđenja i prkosa pa se ponekad čuje da su neke žene vozile uprkos zabrani. 
Generalno uzev, ovo društvo je muško društvo. Kao takvi, vole da se druže uz mnogo protokolarnih i tradicijskih pravila - od pozdravljanja i ophođenja do odnosa u restoranu: ko će da plati, ko je koga pozvao i sl. 
Takav je bio i opisani ručak. Prijatelj mog partnera, po imenu Thawab, inače IT stručnjak, je pozvao mene i njega na tradicionalni saudijski ručak zato što smo se sretali 3-4 puta (imamo nameru raditi IT posao sa saudijsko tržište na off-shore osnovi u Beogradu) i kada je čuo da govorim arapski i da se interesujem za staru arapsku poeziju i kulturu. Zato su mi ukazali više uvažavanja nego za nekog drugog uobičajenog poslovnog partnera stranca. Ja sam to, razume se, znao i moram priznati gledao sam da to iskoristim na najbolji mogući način.
U tom istom restoranu bilo je i porodica kao i drugih stranih gostiju. Saudijske porodice sa decom obično odu u male sobičke i tamo na tradicionalan način na podu obeduju. Ovi moderniji upotrebljavaju stolice i stolove. Kažu mi domaćini i da se u njihovim kućama jede na "zapadni" način i jedino kada idu vikendom na piknike (u pustinju ili na obalu pored mora) onda se vraća tradiciji. 
Maniri za stolom su puni nekog reda i poštovanja. Onaj koji pozove u goste, gleda da ugodi ukusu gosta. Ja sam razumljivo sugerisao da on izabere što se smatra normalnim saudijskim ručkom jer ne poznajem hranu ni običaje. I kao što ste mogli videti - trpeza je bila veoma bogata. Obzirom da se radi o obrazovanim ljudima (arhitekta i inženjer školovan u USA) mogli smo u razgovorima doći do nivoa zbijanja šala na račun jedno drugoga i na svoj. Ako ume da se odredi mera - to funkcioniše odlično.
Alkohol je zabranjen. Ali gde je zabrana, tu je i prekršilaca. Ja tu nemam nikakav problem. Poštujem propise. Da mi se hoće mogao bih nabaviti flašu viskija za 100 dolara. Pretpostavljam da neko od toga pravi biznis. Kao što ovde ljudi od svega prave biznis ako im se ukaže prilika.
"Zapadni" stranci žive ili u ograđenim kampovima sa kontejner kućicama i svime što im treba za život u zlatnom kavezu. Npr. moj kamp ima 192 single kontejnera, restoran sa odličnom hranom (po principu švedskog stola), fitnes salom, teniskim terenom, košarkaškim terenom, bazenom (olimpijskim), bilijar salom, stonim tenisom, TV salom, wireless internetom, telefonom.    Single kontejner ima uobičajeni hotelski inventar, sobar dolazi svako jutro i menja peškire, sređuje krevet i sve što treba. Kontejneri su kategorizirani: studio (denvna soba i spavaća soba odvojena), de luxe (moj) i single. Razlika između de luxe i single je neznatna - recimo u kvalitetu nameštaja. Sve je klimatizovano i izolovano jer ovde će se temperature za kojih mesec dana popeti na 40 i neće se spuštati do oktobra - novembra. 
Sada je između 25 i 30 danju, noću se spusti do 15-tak. blizu smo mora pa bude svežeg morskog vazduha, a leti verovatno i dosta vlage.
O odnosu prema strancima i svojevrsnom kastinskom sistemu već sam ponešto pisao. Činjenica da sam Evropljanin (pa makar i iz Srbije) i da govorim arapski me jako uzdigla u tom sistemu i potpuno me drugačije gledaju nego nekog Pakistanca inženjera, makar on bio i musliman. Slagao se ja sa time ili ne - to je tako. To ne znači da ih maltertiraju ili nepodoštavaju. Pakistanski sekretar mog partnera je bio sa nama na ručku i nisam primetio nikakvu segregaciju ili omalovažavanje.Ali stvar je u tome što i ovi sa, da tako kažem, niže društvene lestvice, znaju gde im je mesto pa i sami veoma vode računa kako se ponašaju i šta smeju a što ne. Slugu čini i slugansko ponašanje a ne samo gazdinska nadmenost.
Koliko ko šta voli i pristaje na nešto - je druga stvar. Kao što vam je iz mojih ranijih pisanja jasno, ja ne mislim da je stranac taj koji treba da uređuje odnose u mojoj kući. Saudijske žene će same sebi krojiti sudbinu. To se već na neki tih način dešava. Devojke se obrazuju (školstvo je besplatno), internet je dostupan (mada neka vrsta umerene kontrole postoji), putuju i druže se sa strancima. To ne može da ne dovede do promena. Arapska poslovica kaže da je muškarac gazda van kuće, a žena u kući. Iz tih i takvih odnosa se rađaju promene. 
S druge strane, Saudija je toliko bogata da kraljevska familija pametnom politikom može zadovoljjiti zahteve svog stanovništva za standardom i normalnim životom. Vremenom će obrazovanje i "englizacija" dovesti do daljih promena. Ja sam pratio neke TV debate sa učešćem žena gde se sa pristojnom notom libertalizma govorilo o "ženskim " pitanjima političkih prava. To su za ovakvu zemlju značajna pomeranja.    
Tako nešto bi se teško moglo meriti sa zapadnim pojmom demokratije i ljudskih prava. Ali sa druge strane - ima li zapad besplatno školstvo i zdravstvo?
Moj boravak u zlatnom kavezu se primiče kraju. U ponedeljak sam u Beogradu. Činjenica da ne moram misliti o spremanju hrane i čišćenju stana je nešto  što prija. Ali ko je služio vojsku ili živeo u izolovanim uslovima zna kako je to kada se priča o životu s druge strane ograde.   Ovdašnji stranci rade po ceo dana (ne ubijajući se nekom preteranom produktivnošću) i žive (ovakvi kao ja) u organizovanim grupnim mestima sa solidnim pogodnostima i ....čeznu da jednog dana sa zarađenim parama odu u svoje kuće i svoj način života. 

Dragi Branko,
hvala na ovakvim tekstovima. Čovjek se dobro osjeća kada čita tvoje priče iz toliko dalekog, a zapravo blizu - svijeta "s one strane žice".
Dobro nam došao kući. I jutarnjim šetnjama po Novom Beogradu. Kupovini đevreka. Ispijanju čašice pića s nogu. Lamentacijama o svakodnevnim situacijama i ljudima koji se voze javnim prijevozom.
Dobro nam došao, putniče!
Tvoj Josip

Eh, ja sam očekivala više iz SA!? Ti si već vraćaš!
poz, zdenka







Нема коментара:

Постави коментар