субота, 7. јун 2014.

SREDA, 22. januar 2014. - 94 -

Draga Kornelija de Paris me uputila na konkurentkinju Lijepe Otero imenom Liane de Pougy (pužì) "koja je pobjegla od brutalnog muza za kojeg su je udali sa 16 godina,  a sa 18  dobila razvod na veliki užas porodice, i pocela biseksualnu karijeru kurtizane. Prilikom jedne vecere stila Traviata je optuzila Otero da nosi umjetne bisere, na sto je Otero tražila pehar octa i u to bacila ogrlicu. Biseri se rastapaju u ostu. Očaravala je svojom vitalnošću, više nego ljepotom, rekla bih. Kažu da je mogla utrpati u sebe ogromne količine hrane i vina, i onda dati očistiti stol i plesati na njemu do zore. Energija fascinira, zar ne ?
Otero je umrla siromasna i zaboravljena u starackom domu u Nici, a Liane u samostanu, Marija Magdalena.
I velika Sarah Bernhard je skupo prodavala svoje čari, i Lina Cavalieri, talijanski soprano, proglašena najljepša žena na svijetu, i jeste, ja glasam za nju!"
Uz ovaj opširan citat prilažem i fotografije Liane, Sare i Line. Izgledaju zaista božanstveno. Moj glas takođe ide Lini. A dodajem i sliku Virginie Oladaini koja je bila ljubavnica Napoleona III. 

Kurtizana (francuskicourtisanitalijanskicortigiana) je izraz kojim se opisuje žena kojoj ljubavne veze ili pružanje seksualnih usluga pripadnicima više klase predstavlja glavni izvor prihoda i/li temelj njenog društvenog položaja.
Riječ dolazi od italijanskog izraza za dvorjanku, odnosno dvorsku damu, a počeo se koristiti u 16. vijeku. Dvorske dame su tada, kada su brakovi vladara i drugih velikodostojnika bili motivirani politikom umjesto ljubavlju, predstavljale najprikladniji i najdostupniji oblik partnera za "ozbiljne" ili romantične ljubavne veze. S vremenom su kurtizane postale svojevrsna institucija koja je osim seksualnih pružala i druge usluge; tako se od kurtizana očekivalo da budu vješte u plesu i muzici, odnosno dovoljno obrazovane i inteligentne da bi mogle sudjelovati u intelektualnim raspravama. Kurtizane su ponekad bile udane, ali najčešće za muškarca nižeg društvenog statusa koji je u njenim vanbračnim vezama s društvenom elitom vidio sredstvo vlastitog napredovanja. Između kurtizana se također počela javljati hijerarhija, tako da su se kurtizane na vrhu društvene ljestvice smatrale ljubavnicama, dok one na dnu prostitutkama.
U današnjem svijetu, gdje se promovira jednakopravnost spolova, fenomen kurtizana je prilično rijedak ili nije tako vidljiv kao u ranijim periodima. Izraz se danas prvenstveno koristi u pežorativnom smislu ili kao eufemizam za eskort-dame ili elitne prostitutke.

Posle ovih citata, ajde da se pozabavim ličnim iskustvima sa elitnim prostitutkama.  Dok sam ono radio u ondašnjoj vojsci, u vreme Titove zadnje godine i nešto malo posle, vodao sam katkad visoke arapske oficire, članove raznih vojnih delegacija, po našoj divnoj zemlji da bi nešto videli i kupili. To je podrazumevalo prevođenje u razgovorima, organizovanje smeštaja po hotelima, odlaske na ručkove, večere, privatne kupovine za državne pare i slične rabote.  Tako jednom neki irački generali, posle večere i pijanke, zatražiše da im u "Interkontinental" dovedem elitne prostitutke. Ja tada nisam imao iskustva kao makro, pa sam se unezverio na recepciji hotela. Bila je ponoć, spazio sam  vratara a on mi je pre nego sam stigao išta da pitam kažiprstom pokazao na recepcionara. Recepcionar me zaustavio na pola rečenice:

"Koliko ih ima."

"Šest."

"Oni su Iračani. Znači plavuše.  Zvaću deset. Možda neko hoće sa dve. Ko plaća?"

"Valjda oni. Ja sigurno ne."

"Da, da. Ne brini momak."

On se negde izgubi, a ja se smestih u holu. Hteo sam da vidim kakve su. Nije prošlo 20 minuta kada su stigle sa nekoliko taksija. Bilo je neko jesenje doba i bile su  perfektno obučene. Izgledalo su odlično i ni po čemu ne bih mogao reći da su prostitutke. Recepcionar im je izdiktirao brojeve soba i prošle su pored mene ka liftu sigurna i samouverena hoda. 

 Sutradan su oni kasnili na doručak, ja sam bio nervozan što čitav dnevni program kasni. Sedeo sam sa brkatim iračkim generalom i on mi je rekao da sam dobre ženske izabrao. Svi su sijali od zadovoljstva i prepričavali šta su sve radili. Dnevni program je prošao zadivljujuće brzo,  posao je sklopljen vrlo brzo. Moj šef mi je posle ručka prišao i pitao šta sam im to radio kada danas sve ide tako lako i bez oubičajenog zakeranja. 

Doživeo sam nešto slično i u Libiji, samo što sam ja bio deo ugošćene delegacije. Tamo su nam bile ponuđene Tunižanke i Egipćanke.  

Uskratiću detalje. 


Нема коментара:

Постави коментар